Selasa, Februari 19, 2008

aku bersyukur padaMu

aku bersyukur dengan keadaanku sekarang.. tidak mewah dan tidak juga susah.. belum pernah lagi aku tidak dapat makan dalam sehari.. rezekiku sentiasa ada.. walaupun tiada seutas pun barang kemas ditubuhku, aku tidak kisah.. bagiku itu semua tiada kepentingannya.. untuk apa itu semua kalau hakikatnya pendapatanku hanya cukup makan pakai sahaja.. bagiku istilah biar papa asal bergaya bukanlah untuk aku jadikan pegangan.. terkadang bila menonton rancangan Bersamamu di kaca tv, aku merasa insaf yang amat.. aku tidaklah semalang mereka..

ayah meninggal dunia sewaktu aku berusia 10 tahun.. dan selepas itu, emak tidak putus asa mencari rezeki untuk membesarkan kami adik-beradik.. emak tidak pernah merungut dan emak juga tidak pernah mahu mengisi kekosongan hidupnya dengan berkahwin lain.. aku kagum dengan emak.. cintanya untuk ayah tidak pernah padam.. mungkin kerana itu juga aku sudah tidak kisah hidup dalam keadaan sederhana.. dan aku juga tidak kisah walaupun terpaksa bersama2 mencari rezeki untuk membantu meringankan beban suamiku..

bagiku yang lebih penting adalah keselesaan hidup untuk anak2 ku... andai nanti aku dapat memiliki semula semua anakku, aku tidak mahu mereka merasa kesempitan hidup... biarlah mereka juga seperti aku.. serba sederhana...

0 jejak bertapak: