Jumaat, Februari 29, 2008

anak-anak pertamaku

sudah lama rasanya aku tidak menjenguk blogku ini.. bukannya apa, ideaku kering gersang.. mungkin kerana cuaca yang hangat sejak kebelakangan ini.. alang-alang dah masuk menjenguk ni, aku ingin bercerita tentang anak-anak pertamaku.. hehehe.. mengapa anak-anak pertama? kerana mereka adalah anak-anakku dari perkahwinan yang pertama.. ringkasan la tu.. anak sulungku lelaki.. kini berusia 14 tahun.. yang kedua, anak perempuanku sudah 12 tahun.. akan menduduki peperiksaan UPSR.. entah bagaimanalah persiapannya.. yang ketiga juga anak lelaki.. sudah 11 tahun..

tahun ini sudah empat tahun mereka membesar tanpa aku di sisi... entah mengapa sejak akhir-akhir ini aku merasa teramat rindu pada mereka... kalau ku tahu di mana mereka tinggal, akan ku usahakan menjejaki mereka... tapi apakan dayaku, aku cuma mengetahui yang mereka tinggal di Bentong, tidak lebih dari itu.... bilaku lihat peta daerah Bentong, terasa gerun juga untuk memandu ke sana.. bentuk muka buminya yang bergunung-ganang dan berhutan itu membuat aku berfikir sepuluh kali untuk mencari mereka..

anak sulungku, Faiz namanya, rajin juga menelefonku bertanya khabar diriku dan juga neneknya.. kali terakhir dia menelefonku, dia memberitahu yang dia sudah bertukar sekolah dan aku tidak berapa jelas nama sekolah barunya itu.. bila aku bertanya mengapa dia bertukar sekolah, alasan yang diberi, itu adalah kehendak ayahnya tanpa dia sendiri mengetahui sebabnya... biasanya kami tidak dapat berbual panjang kerana dia menggunakan telefon awam dan dia memang tidak ada syiling yang banyak.. taliannya juga sering tidak jelas dan putus-putus.. aku yang tidak berpuashati cuba melayari internet mencari senarai sekolah di Pahang... oleh kerana aku tidak mendengar dengan jelas nama sekolah barunya itu, aku cuba hubungi sekolah-sekolah rendah yang ada di Bentong, dengan harapan dapat bercakap dengan anak keduaku tapi hampa... hampir semua sekolah yang ada di Bentong [di kawasan bandarnya] aku hubungi tapi tiada nama anak-anakku..

perasaanku ketika itu amat tidak selesa.. takkanlah anak-anakku tidak bersekolah.. huh, gawat sungguh hatiku.. ada kerani sebuah sekolah mencadangkan agar aku menghubungi tempat kerja bekas suamiku untuk mengetahui sekolah anak-anakku tapi aku enggan.. seboleh mungkin aku tidak mahu bekas suamiku itu tahu aku sedang mencari anak-anakku.. bagaimana ni???

0 jejak bertapak: