Isnin, Februari 09, 2009

RATAP SISI MAYAT

oleh AHMAD SAUFI MANSORopie@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: Seorang lelaki hanya mampu meratap di sisi mayat anak saudara perempuannya di tengah jalan apabila mangsa maut selepas dilanggar beberapa kenderaan dalam kejadian langgar lari di Lebuh Alor Gajah-Melaka-Jasin (AMJ) dekat Rembia, di sini, kelmarin. Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam, Nur Mardiana Hidayu Abd Malek, 18, yang menunggang motosikal Honda Wave, mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah seluruh badan, manakala sepupunya, Nur Fazana Umar, 18, patah kaki kanan.
Kejadian dipercayai berlaku apabila kedua-dua remaja perempuan itu yang menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysa (SPM) baru keluar dari rumah datuk mereka di Batu 10 Jalan Lama Rembia, di sini, untuk pulang ke rumah di Rumah Awam Rembia, tidak jauh dari situ. Bapa Nur Fazana, Umar Bujal, 52, berkata dia dimaklumkan mengenai kejadian itu ketika berkemas di gerai menjual minuman diusahakannya di pasar malam Pekan Rembia. Menurutnya, setiba di tempat kejadian dia mendapati Nur Fazana terbaring di atas jalan manakala motosikal dinaikinya terperosok di bawah pembahagi jalan di tepi kiri laluan berkenaan.“Sebaik sampai di tempat kejadian, saya melihat keadaan Nur Fazana tetapi dia pula bertanya, mana Along (Mardiana)? Saya terus pergi mendapatkan anak saudara yang terbaring di tengah jalan lalu memegang nadinya, tetapi dia sudah tiada. “Keadaan mayatnya menyayatkan hati apabila kaki kirinya cedera teruk dan patah, menyebabkan saya sebak kerana tidak menyangka kejadian sebegini boleh menimpa mereka,” katanya ketika ditemui di Jabatan Kecemasan Hospital Melaka, awal pagi semalam. Umar berkata, sebelum kejadian, Mardiana bersama anaknya memberitahunya mahu pergi ke rumah datuk mereka bagi menghantar bungkusan buah epal dan peria katak yang dibeli di pasar malam seperti dipesan ibu saudara, Suraya Abd Kasim, 50. Menurutnya, Mardiana yang menetap di Mersing, Johor bersama keluarga datang ke rumahnya hampir sebulan lalu untuk membantunya berniaga bagi mengisi masa lapang ketika menunggu keputusan SPM.

Sementara itu, Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Daerah Alor Gajah, Cif Inspektor Mohd Zuki Abdul Ghani, berkata kejadian berlaku apabila mangsa dipercayai dilanggar beberapa kenderaan sebaik mereka keluar dari simpang rumah datuknya untuk pulang ke rumah. Menurutnya, akibat rempuhan itu, kedua-dua mangsa terpelanting ke atas jalan dengan penunggang motosikal mati serta merta di tempat kejadian, manakala pembonceng yang cedera parah pada kaki kanan dikejarkan ke Hospital Melaka untuk rawatan. “Ketika membelok ke kiri untuk keluar simpang dari rumah datuk mereka, motosikal yang dinaiki mereka dipercayai dirempuh empat kereta dari arah Alor Gajah menuju ke Bandar Melaka, tetapi tiga kereta terbabit melarikan diri. “Justeru, polis mengklasifikasikan kes sebagai langgar lari dan berusaha mengesan semua kenderaan yang dipercayai terbabit dalam kejadian untuk siasatan lanjut,” katanya. Orang ramai yang melihat atau ada maklumat mengenai kejadian diminta menghubungi Balai Polis Trafik Alor Gajah di talian 06-5563222 bagi membantu siasatan.

7 jejak bertapak:

Honey Bee berkata...

Salam...
kejadia seperti ini selalu berlaku...manusia semakin hilang sifat peri kemanusiaan sekarang ini...tabahlah atas apa yang berlaku...

en_me berkata...

siannyerrr.. kannns

Aloy Paradoks berkata...

begitulah ketentuanNya

Lee berkata...

Hello Nurdaniella, regret to read this sad incident. Very sad. My sympathies to concerned families. Lee.

nurdaniella berkata...

honey bee, geram dengan pemandu yang terlibat.. macam tak berhati perut..

en_me, memang kesian sangat..

aloy, itu semua suratan, kann..

uncle lee, just hope the driver will get the punishment..

Dearie Pearls berkata...

Salam Kak..

Sedih!

Sakit hati!

*Buat baik di balas baik..

*Pemandu langgar lari pasti akan ada balasan..

nurdaniella berkata...

LOL, itulah jugak harapan mereka sekeluarga.. polis dah pun dapat nombor plat kereta tersebut.. tunggu masa nak bertindak jer..