Selasa, April 22, 2008

hai, bersemangat betul aku nak menulis hari ini.. bukan apa, tadi pagi aku mendapat panggilan dari isteri pertama bos aku.. jangan salah faham ya, tujuannya bukan untuk memarahi aku [ hehehe, manalah tau, kalau ada yang menyangka aku menggoda suaminya ], tapi untuk mengorek cerita tentang madu barunya.. hai, lelaki, lelaki.. mungkin inilah salah satu daripada kelemahan lelaki kaum melayu ni.. kalau dah berduit sikit, mulalah nak pasang tiga, empat.. tapi, masalah bos aku ini, bukannya baru sekarang ni dia miang, rupa2nya memang dari muda lagi dah gatal.. nasib baik la aku dah berkahwin, kalau tak...

berbalik pada cerita asal, isteri pertama bos aku tu [ biarlah aku namakan kak A ] menelefonku bertanyakan sama ada suaminya pernah membawa isteri barunya [ aku namakan C ] ke pejabat... seingat aku [ memang takkan ku lupa ], dia pernah membawa si C ke pejabat semasa aku baru bertugas di sini.. dari pemerhatianku, si C ni memang bukan dari jenis perempuan yang baik2 kerana perangainya memang tergedik2 habis.. dan aku memang tidak terperanjat bila kak A memberitahuku yang si C ini adalah seorang bohsia.. anak2nya [ anak2 kak A dah bujang2 ] memang mengenali C ini dan mereka kecewa kerana ayah mereka berkahwin dengan perempuan yang sebegitu.. aku kasihan dengan kak A, iyalah, kalau aku di tempatnya, mungkin aku dapat menerima jika maduku itu perempuan yang lebih baik dariku, tapi ini, isshhhh, sadis sungguh..

menurut kak A lagi, bosku itu [ aku gelarkan dia encik B ], sudah 3 kali mengecewakannya.. kak A pernah bercerai seketika dengan encik B tapi kerana anak2 memujuk, dia terima kembali encik B tapi, nampaknya encik B seperti tidak tahu menghargai kasih sayangnya.. untuk kali ini, dia juga menuntut cerai tapi encik B tidak mahu melepaskannya.. aku nasihatkan kak A untuk bersabar [ itu sahaja yang mampu aku katakan ], biasanya lelaki yang berkahwin banyak ni, akhirnya dia akan kembali pada isteri pertamanya juga, pujukku.. bagi kak A, yang membuat dia merasa amat terkilan sekali ialah sikap encik B yang tidak adil terhadapnya.. dia sudah berkongsi hidup dengan encik B hampir 26 tahun, tapi harta yang ada padanya hanyalah anak2 dan rumah yang didiaminya sekarang tapi C yang baru berkahwin hanya 2 bulan sahaja, telah memiliki sebuah kereta dan apartment dan mungkin juga barang2 kemas.. bukanlah pula kak A ini mata duitan tapi dia yang bersusah payah bersama2 dengan encik B dari mula mendirikan rumahtangga.. bersama2 mengharungi masa2 perit tapi bila sudah mula merasa kesenangan hidup, orang lain pula yang dapat bermewah2... itu yang kak A kecewakan sangat.. memang niat si C ini berkahwin dengan encik B adalah untuk merasa syurga dunia, memang niatnya untuk mengikis...

kadang2 aku merasa hairan dengan perempuan seperti C ini.. hanya kerana duit, sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat memuaskan nafsu yang sembilan itu.. tidak kisah jika suaminya sudah tua dan sudah layak dipanggil bapak asalkan dapat hidup mewah.. tak perlu bekerja, hanya duduk di rumah goyang kaki.. dan aku kasihan yang teramat dengan kak A.. walaupun suaminya boleh dikatakan seorang ahli perniagaan yang berjaya, tapi, dia masih tetap bekerja.. itupun sebagai seorang cleaner.. di mana letaknya keadilan??

Isnin, April 14, 2008

hai, dah lama rasanya tak menulis.. aku agak busy kebelakangan ni.. hehe.. busy buat cross-stitch.. bukannya apa, dari aku dok main game kat komputer ni, ada baiknya aku membuat sesuatu yang lebih bermanfaat.. tapi, ada la kesannya pada mata aku ni.. nampaknya rabun jauhku akan menjadi lebih parah la.. mujur juga ofisku ini mengadap ke arah hutan kecil.. boleh juga mencuci mata dengan warna hijau pepokok..

bercerita pasal cross-stitch ni, kali terakhir aku menjahit benda alah ni, kira2 12 tahun yang lampau [ macam dah lama sangat bunyinya ].. waktu tu aku tengah mengandungkan anak perempuanku.. mungkin sebab tu agaknya aku bersemangat untuk membuat cross-stitch tu.. hormon keperempuananku terlebih.. rasanya aku mula menjahit dari aku mula mengandung sehingga aku melahirkan.. agak besar jugalah gambar pemandangan yang aku buat tu.. aku pun ingat2 lupa.. tapi, sayang seribu kali sayang, sebab gambar tu sekarang di rumah bekas suamiku.. aku lupa nak angkut sekali semasa aku keluar dari rumah tu.. minggu lalu, aku berkesempatan bertemu dengan ketiga2 anak pertamaku.. mereka balik kampung.. bilaku tanyakan tentang gambar tu, anak perempuanku, Farah mengatakan gambar itu masih elok tergantung.. aku pelik.. ibu tirinya tak merasa apa2 ke? Farah kata ayahnya mengatakan yang gambar itu adalah hasil buatannya.. tergelak besar aku.. perasan pulak dia..

tak kisahla apa dia nak kata.. asalkan gambar itu terjaga rapi sudah.. penat tau aku membuatnya dulu..