Rabu, Disember 17, 2008
entah kenapa, aku ni sensitif betul bila ada yang bersangkut paut ngan 'emak' ni.. tak kisah la, tengok drama ke, baca buku cerita ke.. air mata memang mudah menitis.. mungkin sebab aku anak perempuan yang sulung dan aku sendiri dah merasai pengalaman menjadi seorang ibu, jadi aku lebih memahami perasaan seorang 'emak'.. dan itu yang membuatkan aku lebih rapat ngan mak.. lagipun, aku duduk ngan emak..
dan sekarang, air mata aku gugur lagi.. sedih, sayu..Isnin, Disember 15, 2008
aku tak tau apa sebab kematiannya.. nak kata mati kelaparan, ada makanan dalam bekasnya tu.. nak kata mati kehausan, air pun banyak lagi.. tak tau la kenapa.. jadi, bila adik balik hari ahad lepas dan tanya kenapa hamsternya mati, aku cuma jawab, ajal dia dah sampai.. huhu..

agaknya, dia kesunyian kot.. dulu, adik beli sepasang [menurut cina yang jual tu la.. rerupanya dua2 jantan].. adik aku siap namakan jack dan jill.. konon2 la 'sepasang'.. nak dijadikan cerita, selang beberapa bulan lepas tu, adik beli lagi seekor tapi spesies besar sikit.. esoknya, si jack mati, sebab kena gigit dengan hamster yang besar tu.. haa, menyesal dia..
selang 2 hari lepas tu, hamster yang besar tu pulak mati.. kali ni, kena gigit ngan si jill pulak.. ni kira pembalasan la ni sebab gigit member dia.. tu pasal la si jill tu keseorangan sampai ke hujung nyawa.. emak kata dia mati beragan.. tau tak mati beragan tu apa?? pernah tengok cicak mati kering kat dinding?? tu la mati beragan..
entah kenapa, dua tiga hari ni, perasaan malas mengetuk pintu hati.. malas betul nak buat n3 baru.. tapi, hari ni ku gagahkan jua.. nak cerita pasal tawaran yang aku dapat dari etiqa takaful.. tak tau la dari mana diorang dapat nama aku.. tak pasal2 jer dapat tawaran jadi agen insuran..
memula tu rasa tak berminat gak tapi, aku pernah bercerita dengan lin pasal nak buat kerja part time.. mungkin ini jawapannya.. mungkin Allah dah tunjukkan jalan untuk aku.. boleh jugak aku menambah pendapatan.. masa aku baru dapat surat tu, aku mintak pendapat suami, dia izinkan.. macam tak percaya jer, sebab biasanya dia ni ada aura negatif sikit.. suka memadamkan semangat aku.. bila aku cerita dengan emak pulak, terus mak cakap, tak payah la.. hisshhh.. emak punya aura negatif lagi power..
mungkin sebab tu, aku susah nak memajukan diri aku ni.. bila ada semangat sikit, terus dimatikan oleh aura negatif samada dari suami ataupun emak.. tapi, kali ni, aku tetap jugak nak mencuba.. mana la tau, walaupun aku tak leh kaya dengan cara ni tapi sekurang2 nya aku 'senang'.. aku pasti cuba..
Rabu, Disember 10, 2008
hehe.. tiru nabil la pulak tajuk aku kali ni.. bukannya apa, aku saja jer nak bagi sedikit pedoman buat gadis2 di luar sana yang sedang mencari jejaka pilihan.. zaman sekarang ni kena hati2 dalam memilih pasangan.. kita kawin ni kalau boleh biarlah sampai ke ujung nyawa.. jangan tersalah pilih.. nanti jadi macam ni, ku sangkakan intan, rupanya kaca botol long chan.. so, ni ada la sedikit panduan untuk engkorang....
lelaki2 yang tak patut dijadikan pasangan..
~ lelaki yang mata keranjang > aku cukup pantang kalau dapat pak we cam ni.. kita ada kat sebelah pun, dia masih nak pandang pompuan lain.. kalau pandang jer, tak pe.. ni siap kenyit2 mata, pastu sampai berpusing batang leher menoleh awek lain.. kalau kawin ngan lelaki cam ni, besar la harapan dapat 'madu'..
~ lelaki mata duitan > jangan ingat pompuan jer ada mata duitan.. lelaki zaman sekarang ni pun dah berlambak2 jenis ni tau.. tiap kali keluar dating, pasti kita yang kena belanja.. pastu, minyak kereta pun kita yang keluar duit.. kalau kawin ngan lelaki ni, mesti jadi begini.. duit kau duit aku, duit aku duit aku la.. hua hua hua..
~ lelaki cakap besar > ni lagi satu yang aku cukup tak gemar.. cakap berdegar2.. semua dia boleh buat.. semua dia ada.. tapi habuk pun tarak.. makan hati berulam jantung la kalau dapat lelaki cam ni..
~ lelaki alim2 kucing > lelaki jenis ni pandai berpura2.. kalau depan kawan2 kita ke atau depan famili kita ke, pijak semut pun tak mati.. cakap pun slow jer.. berhemah la konon.. dah kawin barulah tau, bila marah, kaki tangan semua berjalan.. lebam2 la badan.. haru biru la hidup..
~ lelaki kayu > hehe.. ni jenis yang tak romantik langsung.. macam tak de perasaan jer.. bila kita merajuk, dia boleh buat tak reti jer.. last2, kita la yang pujuk diri kita sendiri.. kalau hidup dengan orang macam ni, boleh mati perasaan cinta kita pada dia.. ye la, perasaan ni kan harus sentiasa di pupuk, di belai.. kalau dah dia tak de perasaan, macam mana dia nak pupuk, belai perasaan kita?? lama2 layulah 'pokok' cinta kita tu..
untuk pengetahuan engkorang, ni semua adalah pendapat aku jer.. tak de kena mengena dengan yang hidup ataupun yang dah mati.. so, kalau ada yang tersinggung tu, aku mintak maaf la bebanyak yer.. dari ujung kuku kaki sampai ujung rambut..
Selasa, Disember 09, 2008
semalam semua umat Islam di dunia ni menyambut hari raya aidil adha.. kasihan juga aku pada rakyat kelantan dan terengganu yang terlibat dengan banjir.. biasanya hari raya korban ni di sambut meriah oleh orang2 utara dan pantai timur.. pasti ada yang bersedih di saat ini..
dan aku juga rasakan tahun ini adalah yang paling meriah bagi aku sekeluarga.. memula, angah sekeluarga tiba kat rumah.. lepas makan ketupat segera dengan rendang ayam serta lemang, kami borak2.. sebaik angah membuka mulut nak mintak diri untuk ke rumah mertuanya pula, along pulak sampai.. tak jadi angah nak balik.. duduk berborak lagi.. pastu, menyusul pulak pak busu dan juga anak2 nya.. waah.. dah padat dah rumah aku [sebenarnya, itu rumah emak, aku menumpang jer]...
seronok rasanya bila dah berkumpul ramai2 macam ni.. bukannya senang nak kumpulkan saudara-mara.. aku ingat nanti bila aku dah senang sikit, aku nak buat hari keluarga.. cari satu tempat, macam kat tepi pantai ker.. pastu sewa chalet [ala, cari la yang murah2 punya].. mesti diorang nak join punya.. sapa tak nak kalau dapat bercuti.. free lagi.. tapi, mampu ke aku.. ramai tu sepupu sepapat aku.. kalau nak buat free, mau habis duit aku..
hari sabtu lepas, negara digegarkan dengan berita tanah runtuh di bukit antarabangsa.. 14 buah banglo mewah tertimbus pada pukul 4 pagi.. walaupun ada segelintir rakyat melaka sibuk menantikan ketibaan datuk srk tapi aku menghabiskan masa di depan tv.. menantikan berita terkini tentang runtuhan tanah tu..
pada aku la, yang menjadi punca pada tragedi ini adalah sikap manusia itu sendiri.. selepas tragedi highland towers dulu, ada satu akta dikeluarkan tentang projek di atas dan di cerun2 bukit ni.. tapi, oleh kerana tiada ketelusan pada sesetengah pegawai, masih ada lagi projek yang dijalankan.. aku yakin dalam hal ini, ada aktiviti rasuah yang berlaku.. kalau tidak, masakan perkara ini ada yang terlepas pandang.. dan aku yakin, bukan calang2 orang yang dirasuah bagi meluluskan projek perumahan ini.. bagi aku, pemaju hanya memikirkan keuntungan, soal keselamatan dan nyawa pembeli tiada langsung dititikberatkan..
aku rasa sepatutnya, setiap projek perumahan yang hendak diluluskan, mestilah mendapat perakuan dari IKRAM.. biar IKRAM buat penilaian terlebih dahulu tentang keadaan tanah di tempat projek.. bila dah ok, barulah luluskan.. ni tidak, bila dah kena suap, tapak projek pun tak ditinjau terlebih dulu.. terus je luluskan.. bila dah jadi macam ni, baru nak buat penilaian.. dah tak de maknanya..
kalau aku jadi PM, aku akan siasat siapa yang meluluskan projek tu.. pastu aku akan arahkan pihak pemaju cari tapak lain dan ganti balik 14 buah banglo yang ranap tu.. kalau tanah kat situ runtuh lagi dan ada lagi rumah yang tertimbus, pihak pemaju kena ganti jugak rumah yang tertimbus tu..
itu kalau aku la yang jadi PM..
Khamis, Disember 04, 2008
masuk bulan ni, dah dekat 4 bulan suamiku tak bekerja.. tanam anggur jer la.. dah banyak tempat dia pergi interview tapi jawapannya semua sama.. tunggu panggilan.. tunggu punya tunggu, hampeh.. langsung tak de jawapan..
baru2 ni, dia ada dapat tawaran dari seorang kenalan.. abang tu rekomenkan suamiku kerja kat syarikat tempat dia bekerja.. apalagi, berbunga sedikit hatiku sebab yakin dia akan di terima bekerja di situ.. esok paginya, dengan semangat yang membara, suamiku pergilah ke syarikat tersebut.. mereka bersetuju untuk mengambil suamiku bekerja dan diarahkan untuk memulakan tugas pada 1hb Disember.. lega betul hati aku ni.. ye la, mana la cukup dengan gajiku yang seciput tu.. zaman sekarang ni zaman duit..
tapi, kerianganku tidak berpanjangan.. esoknya, suamiku dapat panggilan dari syarikat tersebut.. mereka mengatakan yang boss mereka dah masukkan orang lain untuk mengisi jawatan yang sepatutnya diberikan pada suamiku.. aduuuh... pedihnya hati.. tapi bak kata orang2 tua, betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.. kalau aku kecewa, suamiku pasti berkali2 ganda kecewanya..
tak pe la, kalau dah memang bukan rezeki kita, dah sampai ke mulut pun boleh terlepas.. mungkin ada hikmahNya di sebalik semua ni.. bersabarlah hati...
Rabu, Disember 03, 2008
aiman sekarang ni dah hampir 2 tahun setengah.. ni tengah sibuk nak belajar bercakap.. dah boleh la bina ayat dari dua patah perkataan.. kalau kita tanya apa2, dia dah faham dan dah boleh la jawab.. sama ada kita faham atau tak jer.. kengkadang tu, dia macam bengang jer bila kita tak faham apa yang dia cakapkan.. dia akan ulang perkataan tu sampailah kita faham.. kengkadang tu, aku buat2 la macam faham dan angguk2 kepala..
aku bersyukur kerana dia membesar seperti kanak2 yang lain.. tak nampak macam dia ada penyakit.. dia aktif, terkadang mengalahkan anak2 yang normal.. bila bermain, tak mudah penat.. kengkadang aku yang keletihan bila dia ajak main kejar2.. aku harapkan dia akan sihat macam orang lain.. dan semoga usianya lebih panjang dari aku..
Selasa, Disember 02, 2008
isshhh... mesti best kalau dapat makan.. lebih2 lagi kalau dah bersalut coklat.. macam ni..





