Isnin, September 08, 2008

hari yang sibuk buatku..

pagi itu, kira2 jam 8.35 pagi, aku sampai ofis dan ketika itu hujan sedang turun dengan lebatnya... sedang aku memanjat anak tangga yang boleh tahan jugaklah tingginya tu, aku terdengar bunyi air hujan menimpa ruang dalam ofis.. hairan jugak aku, takkan bocor pulak? selalunya bila hujan, tak pernah pulak bocor.. hatiku cuak juga bila membuka mangga pintu gril..

bila aku masuk sahaja ke ofis, aku lihat siling dengan bumbungnya sekali dah koyak.. aku masih belum syak apa2 lagi waktu itu.. bila aku nak buka kunci pintu bilikku, aku lihat ada kesan umpil dan keadaan di dalam bilikku agak bercelaru sikit dengan pintu laci dan kabinet terbuka.. apa dah jadi nih?? bilaku lihat bilik2 lain, semuanya berselerak dan semua pintu bilik ada kesan umpil.. sah! ini mesti kes pecah masuk.. bilaku lihat semula bumbung yang pecah tu, barulah aku perasan rupanya itu jalan masuk yang pencuri gunakan..

dalam keadaan panik berserta hujan yang masih mencurah2 turun, aku cuba meminta tolong dengan jiran2 sebelah tapi semua kedai masih bertutup.. memang biasanya mereka beroperasi pukul 10 nanti.. aku ajer yang paling cepat tiba.. aku cuba meminta bantuan dari pak guard bank yang selang 3 buah kedai dari pejabatku tapi mereka meeting pulak.. kalaulah telefon ofis tak kena potong, taklah perlu aku bersusah-payah macam ni.. aku dah send sms pada bosku.. tiada balasan.. confirm tido lagi.. bila aku send sms pada sorang lagi bosku, terus dia call aku..

lega hatiku... aku ceritakan apa yang berlaku dan dia menyuruhku agar jangan mengusik apa2 pun untuk menjadi bukti pada pihak polis nanti..

sementara menunggu bosku tiba, aku mengemas ofisku yang 'banjir' itu... mujurlah hujan sudah semakin reda.. sakit jugaklah pinggang aku mengemop lantai..

pukul 11, aku dibawa ke balai polis untuk membuat report.. selepas itu, kami terpaksa pergi ke IPD Melaka Tengah pula untuk bertemu dengan pegawai penyiasat.. mulanya aku menyangkakan cuma sebuah laptop sahaja yang hilang, tapi bila aku balik ke ofis, bosku kata duit yang di simpan di dalam lacinya turut hilang.. bukan sikit pulak tu.. RM85,176.00.. fullamak, raya sakan la pencuri tu.. pegawai penyiasat yang tiba tak lama selepas itu, turut dimaklumkan tentang kehilangan 'wang besar' itu.. akibatnya, petang itu, sekali lagi aku terpaksa pergi ke balai untuk pertambahan report.. fuhh, letih sungguh rasanya..

aku harapkan pencuri itu dapat diberkas kerana bukan sahaja ofisku yang diceroboh tapi dua kedai lain turut mereka masuki.. entah berapalah 'keuntungan' yang mereka perolehi agaknya..
[lupa lak nak bagitau, kejadian ni berlaku pada jumaat lepas-05/09/08]

7 jejak bertapak:

abe MIE berkata...

biasalah semua orang sibuk

azlin hashim berkata...

Hai akak, thanks yer masuk dlm blog lin.
sebenarnya lin byk dpt cite ni dari email kak..
kalau mcm tu, baca lah selalu eh..
dtg kat blog lin setiap hari k..

pokcu berkata...

slmat ari raya,, huhu

nurdaniella berkata...

tima kasih sume sebab sudi singgah.. buat lin, insya Allah.. blog lin menghiburkan hati yang lara.. selamat hari raya buat pok cu, lin dan abe mie..

azlin hashim berkata...

slmt hari raya juga buat akak..

arryani berkata...

Saya pernah alami kejadian yg sama. Tapi dah lama la jugak. Yg pelik hanya editorial department je yg kena geledah. Yg hilang cuma sebuah kamera dan beberapa battery charger. Lawak btul. Agaknye si pencuri tu memang minat dlm bidang fotografi kot. Saya terserempak dgn dia, tapi saya sangkakan dia rakan2 reporter kami. So saya tak amik pot la. Rupa2nye pnyamun.

nurdaniella berkata...

hai arryani, terima kasih sudi singgah.. sejak pencuri masuk ofis ni, rasa fobia sikit setiap pagi bila nak buka kunci...