Jumaat, Oktober 16, 2009

tergolek dog..

malam selasa yang lepas, aku dengan suamiku, membawa emak dan abah angkat kami pergi ke gambang, kuantan, pahang.. entah kenapa rajin sangat suami aku tu menurut permintaan mereka.. saja jer jalan2.. sementara bulan raya ni masih ada..

jadi, kira2 jam 11 lebih, kami pun bergerak menuju ke destinasi.. kenapa bertolak malam2 macam tu?? sebab, kami bertolak selepas suami aku dan abah angkat kami tu habis bekerja.. mesti penat giler, kann.. tapi suami aku tak kisah.. aku lagi la tak kisah.. lagipun, minyak kereta di sponsor sepenuhnya oleh mak dan abah angkat kami tu..

alhamdulillah perjalanan kami lancar sehinggalah apabila hampir tiba di pekan segamat.. masa tu, kereta aku baru jer di potong oleh sebuah bas ekspress yang memang laju giler.. tiba2.. melintas la seekor anjing hitam yang muncul entah dari mana.. dah la keadaan jalan yang memang gelap gelita.. tiba2 jer anjing tu muncul.. syukur la masa tu tak de kenderaan lain kat belakang kereta aku masa tu.. dan mujur jugak suami aku bijak mengawal kereta.. kalau tak, entah apa la yang akan terjadi pada kami semua..

oleh kerana masa tu keadaan teramat la gelap dan ditambah dengan kelajuan kereta, suami aku tak berhenti untuk melihat keadaan anjing tu.. tapi kalau di agak dari cara dia di gelek tu, memang tak de harapan hidup..

esok petangnya, dalam perjalanan pulang, kami semua tertunggu2 gak la untuk tiba di tempat kejadian tu.. nak melihat keadaan anjing tu.. betul tekaan kami semua.. anjing tu dah tergolek dog kat tepi jalan.. tak dapat nak selamatkan lagi dah.. tapi aku lega jugak sebab kami betul2 terlanggar anjing.. buatnya kami terlanggar jelmaan anjing, mesti payah kann..

Selasa, September 29, 2009

hari ni dah 10 syawal.. jujur aku katakan, seumur hidup aku, inilah raya yang paling tak meriah untuk aku.. siapa sangka, hubungan aku ngan famili aku akan berubah menjadi seburuk ini.. buat masa ini aku tak nak membuat sebarang kenyataan.. apa yang keluar dari mulut aku pastinya akan di anggap sesuatu yang salah.. tapi yang pasti, aku dah letih bila asyik dipersalahkan.. kerana itu juga, aku mengambil keputusan untuk beraya di kampung suami aku.. seumur hidup aku juga, inilah pertama kali aku tidak beraya di samping famili aku sendiri..

untuk makluman semua, aku dah berpindah ke rumah sewa pada hari isnin.. semalam laa.. ini pun belum selesai lagi mengemas rumah.. tapi, sempat lagi tu nak mengemaskini blog.. hehe.. ini pun kira 'rumah' aku jugak, kann..

sebenarnya, seminggu sebelum raya hari tu, famili aku dapat durian runtuh.. tanah arwah datuk sebelah ayah aku dah selesai urusan jualbeli nyer.. mujur pembeli tu setuju untuk melunaskan pembayarannya sebelum raya.. maka, dapat la aku membeli barang2 keperluan untuk beraya.. selain tu, aku jugak mencari kereta2 second hand yang berharga bawah 10 ribu.. payah hidup ni kalau tak de kereta.. dah letih rasanya berulang alik ke sana sini dengan bas.. paling aku kesian dengan aiman.. kekadang jenuh dok melangu kat bustop.. kalau setengah jam satu tu, masih la boleh dimaafkan tapi kalau dah lebih satu jam pun tak nampak muncung bas, tak kematu b****t..

syukur alhamdulillah sebab dalam tempoh seminggu mencari kereta idaman tu, dapat jugak aku berhari raya dengan iswara aeroback.. sebijik macam kereta aku dulu.. owner lama kereta tu adalah seorang mak cik yang sangat baik hati.. mulanya aku ngan suami dah 'reject' kereta tu.. sebab harga yang mak cik tu letak agak tinggi.. kalau tak fikirkan budget untuk beli barang2 keperluan di rumah baru nanti, memang tak jadi masalah dengan harga tu.. tapi, mungkin dah ditakdirkan jodoh aku dengan kereta tu, selang 2 hari kemudian, mak cik tu setuju untuk menurunkan sedikit harga yang ditawarkan kelmarin.. memang aku bersyukur sangat2 sebab kalau dilihatkan keadaan kereta dengan harga yang aku beli, memang tak berbaloi.. ada orang yang tawarkan dua kali ganda dengan harga yang aku beli tu, tapi mak cik tu seboleh mungkin nak jualkan pada aku jugak.. alasannya, dia teringat2 kan aiman lepas kami balik hari tu.. katanya, dia rasa simpati sangat2 pada aiman bila dia dapat tau masalah kesihatan aiman.. bukanlah niat kami nak menggunakan alasan tu, cuma bercerita tujuan kami nak beli kereta tu untuk memudahkan perjalanan ke IJN nanti.. huhu..

dan sekarang ni, aku sibuk nak mengemaskinikan rumah sewa aku pulak.. nak beli itu, nak beli ini.. bukanlah nak beli untuk bermegah2, cuma beli apa yang benar2 perlu sahaja.. seboleh mungkin aku tak nak berhutang.. jadi, aku kena la survey banyak tempat untuk mencari yang benar2 berbaloi dengan duit aku.. so, lepas ni, kalau aku tak kerja pun, tak la membebankan sangat suami aku untuk membayar hutang..
p/s: rasanya belum terlambat kan kalau aku nak ucapkan selamat hari raya buat semua.. maafkan la yer kalau ada n3 yang membuatkan korang terasa hati dan tersinggung.. aku cuma insan biasa..

Isnin, September 14, 2009

pejam celik pejam celik, lagi seminggu je lagi raya akan menjelang tiba.. macam tak percaya jer.. rasa macam baru semalam aku berhenti kerja.. huhu..

dalam sebulan setengah ni, macam2 yang aku lalui.. hidup aku memang meriah dengan dugaan dan cabaran.. orang selalu kata, Allah turunkan ujian sebab Dia sayangkan hambaNya.. memang bertuah aku ni, kann..

sekarang ni, impian aku untuk memiliki dunia aku sendiri hampir2 tercapai.. harap2 semuanya berjalan dengan lancar.. dan harap2 lepas ni, hidup aku tidak la selalu di uji lagi.. kekadang terasa letih jugak nak melawan segala 'rasa' tu.. syukur la selain ujian, Allah juga memberi aku kekuatan untuk menghadapi semua tu.. sebab tu Allah menguji aku, sebab Dia tau aku kuat, kann..

buat semua teman2, aku nak ucapkan selamat hari raya.. mana la tau, aku tak sempat nak update lagi blog nih.. dah la aku tak dapat nak ucapkan selamat berpuasa hari tu.. aku nak mintak ampun dan maaf dari ujung rambut sampai ujung kaki, kalau2 ada n3 aku yang menyinggung perasaan dan naluri engkorang semua.. 0-0 'ea.. last but not least, aku rindu la kat semua.. doa2 la aku dapat aktif balik berblogging nih.. luv u all..

Rabu, September 09, 2009

hai...

salam semua.. rindu bangat kat blog nih.. dapat terjah sekejap je nih.. lepas ni nak pergi bazar ramadhan la pulak.. tak dapat nak berlama2 kat sini.. cuma nak bagitau, aiman dah pandai dah sekarang ni.. dah jadi 'pro' dah.. hehe..

buat semua yang bagi komen tu, terima kasih la banyak2 yer.. tak dapat la nak jawab semua komen2 tu.. nanti lepas raya nanti, mungkin aku akan dapat rumah sewa.. harap2 dapat la pulak beli komputer.. hehe.. adat la manusia ni kann.. tak pernah cukup.. ada jer kemahuan nyer..

buat pearl, semoga adik sentiasa bahagia, ok.. bila ada masa nanti, akak akan cuba call adik.. tak sempat la nak merayau2 gi blog semua teman.. sori yer.. kita jumpa lain kali yer..

Selasa, Ogos 04, 2009

oooo, patut la akak berhenti kerja, yer.. dapat jadi cikgu rupanya..

hehe, mesti ada yang cakap macam tu kann, bila tengok tajuk n3 aku ni.. bukanlah cikgu di mana2 sekolah tapi jadi cikgu kat rumah jer.. cikgu kepada aiman danial.. anak lelaki aku yang dah berusia 3 tahun satu bulan dan 14 hari ni.. hari ahad yang lepas, aku terpaksa la pergi shopping, semata2 nak beli seluar dalam untuk aiman nih.. sebabnya, ada sekali tu, aku cuba2 la tak pakaikan dia pampers tapi dia asyik merungut jer.. katanya, seluar yang dia pakai tu senget.. hehe.. mungkin sebab 'bird' dia tu berlaga2 dengan jahitan kat seluar tu.. geli hati aku..

semalam, aku ajar dia buang air kat tandas.. di hari pertama ni, 3 kali la aku kena jadi cleaner.. kena mop lantai.. kira ok la tu, kann.. cuma 3 kali jer.. pastu dia pun dah pandai pakai seluar dalam tu sendiri.. satu perkembangan yang bagus.. harap2 masa raya nanti, dah tak payah la aku kena bawak bekal pampers bila jalan2 ke rumah saudara mara.. harap2 la misi aku akan tercapai..

aku ngan suami aku pun tengah usaha jugak ni nak cari rumah sewa.. harap2 semuanya akan selesai sebelum raya.. boleh la aku sambut raya tahun ni dengan hati yang tenang dan gembira.. semoga impian akan jadi kenyataan, kann.. dan pada sis nita, semoga cepat sembuh.. banyakkan rehat dan kurangkan aktiviti di luar rumah..

Jumaat, Julai 31, 2009

hari terakhir..

pejam celik, pejam celik, dah sebulan berlalu sejak aku hantar surat resign dulu.. macam tak percaya pun ada.. haihh, tak sangka hari ni last day aku kerja kat sini.. rasa sedih pun ada.. rasa lega pun ada.. macam2 rasa la ada nih..

lepas ni, dah payah la aku nak online lagi.. mesti blog aku ni ada sawang labah2.. mesti nanti aku rindu kat kawan2 blogger yang selalu lepak2 kat rumah aku nih.. mesti aku rindu nak merayau2 kat blog korang2.. tak dapat la lagi nak tersengih pagi2 bila baca n3 si LOL, arryani, nita dan juga yang lain2..

lepas ni, kalau aku tengah down ker, mesti tak de yang nak bagi aku semangat.. sedih la aku keseorangan.. huhu.. harap2 korang2 semua jangan la lupakan kat aku yer.. aku janji nanti aku akan luangkan masa lepak2 kat cc.. insya Allah, dapat update n3 seminggu sekali pun dah cukup bagus, kann.. aku takkan lupakan korang semua.. korang la dunia aku.. especially adik pearl aku tu.. : (..

dalam hidup ni, semua orang ada impian, kann.. impian untuk memiliki sesuatu yang sempurna di mata kita.. impian untuk mempunyai suami yang menepati citarasa hati.. impian untuk memiliki anak2 yang boleh dibentuk mengikut acuan yang kita suka.. impian untuk memiliki rumah sendiri yang boleh diubahsuai mengikut kehendak kita dan di isi dengan perabot2 yang menarik di mata kita.. semua impian itu ada dalam hati aku ni.. pada usia aku yang akan mencecah 37 nih, cuma satu jer impian aku yang dah tercapai.. memiliki suami yang hampir2 sempurna.. mana ada yang sempurna, kann..

sewaktu aku mendirikan rumahtangga dengan suami aku yang pertama dulu, memang aku impikan memiliki rumah sendiri dengan perabot2 yang akan aku pilih mengikut citarasa aku sendiri.. bekas suami aku dulu adalah seorang tentera.. mana la aku tau yang dia akan mengambil perabot2 dari kem tentera.. dah la dok kat rumah berek, almari ngan katil pun ada cop 'hak kerajaan malaysia'.. huhu.. dah nasib badan..

sekarang ni, aku masih lagi belum berpeluang untuk memiliki perabot2 yang aku idamkan.. sebab aku dok kat rumah mak.. memang dah complete perabot2 nyer.. semuanya mengikut citarasa emak.. agak2 la, bila agaknya aku dapat memiliki rumahku, syurgaku ni..

tentang anak2 pulak, memang aku mengharap sangat dapat mengambil mereka semula.. kalau boleh, biarlah selepas musim peperiksaan nanti.. dan aku harap masa tu nanti, kewangan aku dah kukuh sedikit.. harap2 sangat semua urusan yang tertunggak akan selesai secepat mungkin..

Rabu, Julai 29, 2009

aku baru lepas balik dari blog kak tie.. kak tie cerita pasal kemalangan2 yang pernah dia alami.. tetiba aku teringat satu kemalangan kecil yang aku alami dengan arwah ayah dulu..

kalau tak silap aku, kejadian tu berlaku masa aku dalam darjah 4 kot.. tak lama sebelum ayah meninggal.. waktu tu aku sedang dalam perjalanan balik ke rumah.. memang dulu masa ayah masih ada, ayah yang akan menghantar dan menjemput aku dari sekolah.. tak pernah pun aku kena jalan kaki.. aku ingat lagi, pernah satu hari, aku mengikut kawan baik aku balik jalan kaki.. sebab aku seronok tengok diorang jalan ramai2 balik rumah.. dulu2, kereta tak la banyak macam sekarang nih.. masa tu, kalau main lari2 3, 4 kali melintas jalan pun tak de hal punya.. jalan lengang jer.. baru separuh jalan, ayah berhenti kat tepi aku.. terpaksa la aku naik motor ayah.. sepanjang jalan tu ayah bising jer.. ayah kata, lain kali tunggu ayah datang.. lambat macam mana pun, ayah ambik jugak..

pada satu hari, betul2 kat depan pasar sentul tu, ayah nak masuk simpang ke kanan.. memang dari jauh ayah dah bagi signal dah.. masa tu kebetulan ayah baru jer beli motor baru.. signal motor tu siap ada lagu lagi.. aku dengar lagu tu.. dalam sekelip mata, aku rasa macam terhentak dan sedar2 aku dah tergolek kat tengah jalan.. aku nampak ayah menggelupur berlari dapatkan aku.. masa tu, belum rasa sakit lagi.. lebih rasa terkejut.. rupanya ada motor dari belakang yang dah hentak motor kami.. sebab tu la, aku terpelanting kat tengah jalan.. mungkin ayah terseret dengan motor tu sekali..

tapi, memang nasib aku baik masa tu.. mujur tak de kereta yang menyambut masa aku tergolek tu.. tapi aku nampak bas seri jaya pada jarak 100 meter depan aku.. kalau la bas tu laju, mungkin aku dah bersemadi bersebelahan dengan ayah.. aku pun tak la cedera parah.. cuma kulit kat lengan aku ni tersiat sikit.. masa aku baru lepas tergolek tu, aku nampak lengan aku tu memutih jer.. sebab kulit tu baru tersiat dan darah pun masih belum keluar lagi.. syukur jugak sebab tak de yang patah..

seingat aku, sepanjang pengalaman aku jadi pembonceng ayah, cuma dua kali jer aku terlibat dalam kemalangan.. ini kali yang ke dua.. kali pertama dulu, aku baru darjah satu.. itu pun jatuh sendiri jer.. mungkin sebab ada pasir kat selekoh tu.. dan aku luka2 sedikit jer..

Selasa, Julai 28, 2009

tag dan award..

aku kena tag dengan mya..

1. Anda jatuh cinta pada si dia kerana?

~ percaya tak kalau aku kata, aku terpikat pada perut dia.. hehe.. entah kenapa masa tu aku tengok dia comel sangat2.. macam winnie the pooh pun ada.. ngeeeeeeee..

2. Bila si dia menghantar mesej kepada anda, ayat pertama yg si dia ucapkan?
~ tak ingat la.. tapi yang aku ingat masa dia ajak aku keluar makan sama2 masa time rehat..

3. Di hari jadi anda, anda sangat suke bile si dia?

~ cukup sekadar ucapan tanda yang dia ingat birthday aku..

4. Apakah sikapnye yang anda gemari?

~ cool.. biasanya kalau aku rasa tertekan, dia yang akan tenangkan aku..

5. Biler anda merajuk, respon si dia?

~ biasanya tak dapat respon apa2 pun.. dia buat buduh jer.. so, kalau merajuk, pujuk la diri sendiri..

6. First dating anda, kat mane korang jumpe?

~ hehe.. kat kedai makan jer.. masa tu time rehat.. jadi, tak de la cakap banyak2 pun.. nak kejar masa, kann..

7. Hadiah yang pernah si dia berikan kepada anda?
~ gelang magnet..

8. Adakah hubungan si dia dengan parents anda baik? Jika tidak, kenapa?
~ mak aku sayang jugak la kat dia nih.. ringan tulang.. selalu kait buah kelapa untuk mak aku..

9. Adakah anda ada skandal lain di belakang si dia? Si dia tau?
~ skandal?? giler apa aku nih?? bukankah menjadi satu kesalahan isteri curang pada suaminya.. berdosa besar tau.. cuma dia la laluan aku untuk ke syurga.. huhu..

10. Jika si dia keluar dating dengan orang lain, terkantoi dengan anda. Apakah tindakan anda?
~ aku rasa, mau kat situ jugak aku kerat 'anu' dia tu.. hehe.. biar padan ngan muka dia.. gatal sangat..
tapi, setakat ni belum pernah la dia buat cam gini..

selain dari tag di atas, aku juga dapat beberapa award dari teman dan adik2 aku kat sini..

aku dapat award ni dari mawar merah.. terima kasih daun keladi..

ini pulak dari miss izah.. terima kasih jugak yer dik.. walaupun baru jer kenal tapi dia dah sudi bagi aku award nih..

ni pulak dari mya.. terima kasih banyak2..

jadi pada teman2 yang lainnya, kalau ada yang berkenan, sila la ambik yer.. dan kalau ada yang rajin nak jawab tag tu, jangan segan jangan malu untuk jawab.. ala, ni untuk suka2 jer, kann..

Isnin, Julai 27, 2009

semendung hatiku..

saat ini

bumi melaka mendung

semendung hatiku

bezanya

mendung di bumi melaka

menurunkan seribu rahmat

tapi

mendung di hatiku

jika ku luahkan

pasti

mendatangkan seribu bala..

makanya

lebih baik ku pendamkan saja..


Sabtu, Julai 25, 2009

kisah farahin..

aku buat n3 ni atas permintaan si shi3la..

Blogger shi3la berkata...

celaka punyer ibu tiri..mau haku sumpahh jadik mentadak mentadu kanggg...huhhhh

so camner skang nihh..busu dah belikn ker kak..kak Farah kat sg buloh kat ner..naper diyer dok ngan maksedara diyer...maaf kalo soklan sayer mengimbau kisah lamer..just ignore it..

hoooo kalo akak ader dtg sg bulohh roger sy tau...sayer ader adik kat hospital sg buloh..nurse..

hehe, jadinya aku nak cerita la pasal anak dara aku tu.. kenapa dia kena duduk ngan mak saudaranya tu.. mulanya memang dia dok kat bentong bersama2 ngan anak2 aku yang lain.. sama2 dengan ibu tirinya tu la.. anak2 aku ni, bila diorang balik kampung, confirm diorang akan lari kejap datang rumah mak aku.. semata2 nak jumpa ngan aku la, kann.. walaupun di tegah dan di halang oleh ayah mereka, tapi kerana kasih dan sayang diorang pada aku, tetap jugak la arahan tu diengkari..

punca kenapa farahin ni terpaksa dok ngan mak saudaranya ialah bila ibu tirinya mendakwa selalu terpandangkan mak aku bila farahin ni ada.. maknanya, setiap kali dia pandang anak dara aku tu, dia akan ternampak mak aku.. logik ker tu?? cara dia tu seolah2 macam mak aku ni ngan aku2 sekali ada guna bomoh la.. hiiiii, tak kuasa aku.. bila farahin cerita ngan nenek dia pasal hal ni, keluar la kata2 ni dari mulut mak aku tu.. 'daripada nenek buang2 duit nak upah bomoh tu, baik la nenek beli ubat untuk nenek.. ada jugak la faedahnya'.. huhu..

aku pelik dengan mentaliti ibu tiri farahin tu.. apalah singkat sangat akal fikirannya tu.. biasanya orang yang suka fikir yang bukan2 ni, kekadang dia yang pernah/selalu buat macam tu.. sebab tu dia fikir orang lain pun sama macam dia.. tolong la, belum ada sapa2 pun dalam famili aku yang sanggup nak berbomoh2 ni.. buat dosa jer.. dah la amalan kurang, nak tambah dosa lagi..

maka sebab tu la si farahin ni dihantar ke sungai buloh tu.. semata2 nak jaga perasaan sang ibu tiri.. kekadang tu aku terfikir, ada hikmahNya jugak kenapa aku bercerai dengan lelaki tu.. rupanya sebab bodohnya melantun2..

Jumaat, Julai 24, 2009

tajuk macam suspens jer kann.. bukan la maksudnya aku ni dah nak meninggalkan dunia yang fana nih.. ishhh, amalan belum cukup lagi nih.. tak nak la aku hidup terseksa dunia akhirat.. cukup la kat dunia ni jer aku kurang bahagia.. izinkan la aku bahagia di alam sana.. huhu..

sebenarnya, tinggal lagi seminggu jer untuk aku menaburkan bakti aku pada boss aku nih.. tinggal lagi seminggu jer la aku turun naik bas pagi petang.. syukur jugak sebab dah heboh dah pasal kenaikan tambang bas nih.. pagi tadi konduktor tu pun dah sound aku.. 'nanti start 1hb, tambang naik lagi 30 sen yer'.. fuhh, mendadak jer terus 30 sen.. naper la tak naik 10 sen jer dulu.. nanti tahun depan, naik la lagi 10 sen.. tak la terasa sangat bebannya.. dan aku keliru jugak nih.. atas alasan apa diorang suka2 hati nak naikkan tambang?? nak kata minyak naik, tak pulak aku dengar khabar2 angin bertiup.. hiiiiiii, kalau la aku jadi PM..

aku dengan suami aku pun tengah usaha untuk mencari rumah sewa sekarang nih.. kalau boleh, sebelum raya aku nak pindah keluar dari rumah mak.. kenapa?? biarlah rahsia.. tapi kan orang tua2 selalu cakap, biar banyak rumah, jangan banyak serumah.. lu pikir la sendiri..

aku harap2 apa yang aku rancangkan ni akan jadi kenyataan.. aku target lepas raya nanti, aiman dah pandai buang air yang kecik dan yang besar tu kat toilet.. pastu aku boleh la carik kerja balik.. aku cadang nak hantar aiman ke nursery.. biar dia pandai untuk berkawan.. kesian aku tengok dia main sorang2.. nak bagi dia adik, lom ada rezeki lagi.. agaknya dia yang bungsu, kot.. hmmmmm..

Rabu, Julai 22, 2009

gerhana matahari..

hari ni cuaca mendung jer.. sampai saat ini, dah jam 4 petang ni, aku masih belum nampak lagi sinaran matahari.. rindu la pulak..
sepatutnya ada gerhana matahari kan hari ni?? khabarnya, ini gerhana yang paling lama berlaku.. 6 minit lebih.. sewaktu gerhana ni terjadi kat india semalam, seorang wanita dilaporkan telah terbunuh semasa mereka beramai2 berkumpul di tepi sungai gangga.. punca kematian tak pulak aku tau.. mungkin sebab terlalu bersesak2 agaknya..
dan gerhana kali ini cuma berlaku di negara2 asia sahaja.. makanya, ramai la pengkaji2 astrologi ni yang datang ke asia semata2 nak tengok gerhana matahari ni.. tapi, khabarnya, di negara2 yang berlaku gerhana ni, cuacanya sama macam kita sekarang ni.. mendung dengan awan tebal dan ada juga yang hujan.. matahari malu kot sebab bulan dok kat depan dia.. dia pun nak jaga air muka jugak.. hehe..

Selasa, Julai 21, 2009


aku dapat bunga.. yeh yeh.. kak chekdenoor yang bagi.. sebagai penghargaan kepada semua yang selalu berkunjung ke blog nyer.. kak chekdee ni seorang pengusaha pusat tuisyen.. berusia dalam lingkungan 40-an.. ada 3 orang anak.. semuanya anak dara.. dah besar2 panjang dah pun.. seorang menuntut di universiti di jakarta [kalau tak silap aku, la.. kalau silap, sori yer kak chekdee].. kalau korang berminat nak tau lebih lanjut, sila klik sini.. terima kasih yer kak..

dan aku pun nak gak bagi sesuatu buat semua teman2 yang sudi berkunjung ke blog aku nih.. aku pernah bagi dulu pada adik2 yang terlebih dahulu mengenali aku.. jadi, buat teman2 baru, sila ambil yer.. ambil jer.. jangan malu2.. kena sebut nama jugak ker?? ok la, beratur yer..

~ kak chekdenoor
~ kak tie [kayteeze]
~ arryani
~ sis nita
~ shi3la
~ mawar merah
~ iela
~ kak yong
~ kuIna
~ fazemy
~ acu sayang
~ dan pada yang namanya tercicir tu.. ambil jer la yer..


Isnin, Julai 20, 2009

semalam petang, angah datang ajak aku, mak dan adik gi kebun dia.. huhu.. baru ingat nak rileks2.. nak tau siapa yang paling teruja nak gi kebun tu?? si aiman la.. bukan main seronok lagi dia..

sampai jer kat kebun, aku cari la ranting2 patah yang bercabang2 untuk di buat penyapu.. nak sapu daun2 kering dan jugak buah2 rambutan yang gugur.. aiman pun sama sibuk nak menyapu jugak.. kebun angah ni tak la besar mana pun.. dah tu, jarang datang kemas.. bila musim rambutan jer baru gi jenguk.. makanya, semak samun la kebun tu.. jiran sebelah tanah tu pun bising jugak.. takut ada ular masuk rumah dia..

angah sibuk la potong dahan2 rambutan tu.. biar tahun depan pokok tu jadi rimbun.. aku pulak lepas sapu2 daun kering tu, sibuk la bakar2 pulak.. bila aiman tengok aku tegak jer berdiri, dia terjerit2 suruh aku menyapu lagi.. amboi amboi amboi, jadi mandur pulak dia.. sekarang ni memang tengah becok giler mulut dia tu.. seronok jugak aku melayan keletah dia tu..

balik dari kebun, aiman terus mintak susu.. huhu.. kesian dia.. haus agaknya.. dan, habis jer susu, dia pun lelap.. tak sempat aku nak ajak dia mandi.. nak kejutkan tak sampai hati pulak.. makanya, aku biarkan jer la dia tidur.. pukul 10 lebih, dia terjaga.. dan aku pun ajak la dia mandi.. nak tau dia cakap apa?? dia siap tanya, ibu dah mandi dah?? huhu..

Jumaat, Julai 17, 2009

salam semua, seperti tajuk yang tertera kat atas tu, aku nak maklumkan la kat semua, aku dah ok.. syukur pada Tuhan.. dan terima kasih pada teman2 yang prihatin dan mendoakan aku cepat sembuh.. huhu.. buat adik aku si pearl tu, jangan risau2 ok.. akak dah ok dah.. terima kasih sebab sudi call.. hehe..

pagi semalam, seperti yang doktor tu pesan, pagi2 sebelum masuk ofis, aku terus pergi klinik.. mulanya malas jugak tapi, bila mata masih pedih dan pandangan masih kabur, aku pergi jugak la ke klinik tu.. mana la tau, kann.. mungkin doktor tu ada ubat titik yang lagi power ker..

masa aku sampai kat klinik tu, jam dah hampir pukul 9 pagi.. doktor tu pesan datang pukul 8.. huhu.. bukan tak nak datang awal, tapi ada pulak halangan yang menimpa.. dan akibatnya, waktu aku sampai tu, punya la sesak klinik tu.. huhu.. padan jugak la dengan muka aku.. bayangkan, aku punya nombor giliran 1063 dan yang tengah jumpa doktor tu baru 1036.. fuhh, mau berjam2 aku tunggu nih..

seperti yang aku jangkakan, bila sampai giliran aku, doktor tu tanya, kenapa tak datang pukul 8 tadi.. hehe.. aku sengih jer.. doktor tu check lagi mata aku.. pastu ambik tekanan darah.. dia kata, mata aku ok, tak de yang tak ok.. tekanan darah pun normal.. pastu dia tanya, nak cuti tak?? masa dia tanya pasal cuti tu, aku dah teruja dah.. tapi still control ayu lagi nih.. kalau doktor nak bagi cuti, boleh jugak.. aku jawab macam tu.. hehehe..

jadi, lepas aku dapat surat mc tu, aku terus gi hantar kat ofis.. masa tu pun dah pukul 10 lebih.. lepas tu, aku terus gi melaka sentral.. dengan niat nak cari spek hitam.. doktor tu la yang suruh.. dia kata untuk mengelakkan mata aku jadi pedih.. hehe.. aku pun rayau2 la kat dalam melaka sentral tu.. pastu ikut suami aku gi makan.. dan masa ni la, aku dapat panggilan telefon dari seseorang yang risaukan aku.. huhu.. don't worry lagi ye, dik.. akak dah ok..

Rabu, Julai 15, 2009

petang tadi, kira2 jam 2.30, aku melangkahkan kaki menuju ke klinik yang letaknya berdekatan ngan ofis aku ni.. walaupun matahari tak seterik biasa, tapi mata aku terasa betul2 pedih.. berair2 jadinya..

setengah jam kemudian baru dapat berjumpa dengan doktor.. biasa arr kalau dah namanya klinik kerajaan.. doktor kata mata aku tak luka, jadi dia cuma bagi aku ubat titik dan juga ubat alergi.. lepas tu dia pesan, kalau esok pagi tak baik jugak, awak datang sini balik.. masuk kerja pukul berapa?? pukul 9, jawabku.. haaa, klinik ni pukul 8 pun dah bukak dah.. sebelum pergi kerja tu, datang la sini dulu.. aku angguk2 jer..

baik pulak doktor ni.. dulu masa aku sakit dada tu, muka dia nampak garang semacam jer.. sebelum masuk bilik doktor tadi tu, aku berdoa jugak agar dapat doktor yang lain.. huhu.. makanya, esok pagi haruslah aku keluar rumah lebih awal dari biasa.. sebelum subuh la aku kena bangun.. huhu.. harap2 baik la cepat mata aku nih..

malam tadi, sewaktu sedang leka melayan aiman bermain dengan kereta remote controlnyer, tiba2 berlaku satu insiden yang menyakitkan.. bukan sakit hati.. tapi menyakitkan mata..

masa tu aiman leka bermain jentera bombanya selepas dia menyerahkan remote control kereta nyer pada aku.. dan waktu itu, aku cuba untuk tunduk manakala aiman pula sedang cuba bangun sambil mengangkat jentera bombanya.. saat itu la insiden ni berlaku.. tangga jentera bombanya telah mencucuk mata kiri aku.. huhu..

memang kuat terasa hentakan tu kat mata aku.. sampaikan lidah aku kelu tak terkata apa2.. aku cuma mampu tunduk sambil menekap mata kiri aku tu.. dan aiman pula, bila dia tengok aku dah macam tu, dia tepuk2 tangan aku sambil cakap, ibu, sori 'eh, tak sengaja..

takkan aku nak marah dia, kann.. memang dia tak sengaja.. dan pagi tadi, pedih mata tu tak hilang lagi.. buat pertama kalinya, aku bersiap2 dalam bilik yang gelap.. tak boleh nak bukak lampu.. nanti berair2 bijik mata aku nih.. dan syukur jugak sebab pagi ni, mentari seolah2 menyorokkan dirinya.. jadi, tidaklah mata aku pedih sangat.. pedih sikit2 jer.. sempat la aku singgah kat klinik desa tu, mintakkan ubat titik mata..

sampai saat ni, mata aku masih pedih lagi.. mungkin petang ni aku nak pergi klinik kejap.. jadi pada teman2, mintak maaf yer sebab tak dapat nak rayau2 kat blog korang.. aku cuma pergi ke blog arryani jer.. sebab rumah dia gelap.. macam rumah aku jugak.. hehe..

Selasa, Julai 14, 2009

kisah aiman lagi..

aiman dah pun berusia 3 tahun dan 26 hari.. hehe.. sepatutnya pada usia dia sebegini, dia dah bercerai dengan pampers nyer.. maknanya, dia dah pandai buang air kecil dan besar kat toilet.. sepatutnya la.. tapi aiman masih belum pandai lagi..

aku ada jugak cakap ngan mak pasal nih.. tapi mungkin mak tak dapat nak bagi tumpuan sepenuhnya pada aiman.. sebab tu la, aku terpaksa ambil satu tindakan drastik.. huhu.. sebenarnya, aku dah hantar surat resign pada 1hb Julai yang lepas.. aku bagi notis sebulan.. maknanya, hari terakhir aku bekerja adalah pada 31hb Julai ni.. ngam2 jer jatuh hari jumaat..

kalau ikutkan ralat, memang la ralat hati aku nih.. dekat hampir 2 tahun jugak la aku kerja kat sini.. kalau ikutkan rekod2 aku bekerja sebelum nih, memang purata aku bekerja di satu2 tempat adalah selama 2 tahun.. macam satu kebetulan jer.. atau satu sumpahan?? ngeeeee..

selain dari faktor si aiman tadi, ada juga la beberapa sebab musabab yang mendorong aku meletak jawatan nih.. mungkin sudah tiba masanya aku berundur dari syarikat ni.. nanti bila aiman dah pandai menguruskan diri dia, boleh la aku cari kerja lain pulak.. selagi larat, aku akan berusaha untuk sama2 mencari rezeki.. tak kisah la kerja apa.. asalkan halal.. di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.. usaha eskalator kejayaan.. chaiyuk..

Sabtu, Julai 11, 2009

memang adat kan, kalau dok kat asrama mesti ada cerita2 seram nih.. ini adalah pengalaman yang aku sendiri tempuhi sewaktu aku dok kat asrama anak yatim kat sungai udang dulu..

waktu tu, aku dalam tingkatan dua.. kalau aku tak silap la.. entah kenapa malam tu tetiba jer aku tersedar.. tak pasti jam berapa tapi yang pastinya dah tak de orang lain yang masih berjaga waktu tu.. dan aku pun tak la dalam keadaan yang ketakutan ataupun memikirkan tentang hantu2 nih.. aku ni kiranya tergolong dalam mereka yang berhati waja jugak la.. setakat gi bilik air sorang2 tu, tak jadi hal.. asrama aku bukan seperti asrama2 lain yang dipisahkan dengan dorm2.. asrama kami cuma asrama kayu dan lapang dari hujung sini sampai hujung sana.. maknanya, katil2 antara kami tidak la dipisahkan oleh sebarang dinding pun.. kalau aku berdiri di hujung sana dan menjerit pada orang di hujung sini, pasti mereka dapat mendengar lontaran suara aku tanpa sebarang masalah.. hehe.. pitching pun tak lari ke laut yer..

berbalik pada cerita asal aku.. lupa pulak, asrama aku tu dua tingkat dan ada tangga di tengah2 asrama tu yang menghubungkan orang bawahan ngan orang atasan.. hehe.. dan aku tergolong dalam orang atasan la.. hehe lagi.. tiba2 dalam pada aku sedang mencuba untuk melelapkan semula mata aku yang terkebil2 ni, aku terdengar dua suara seperti sedang bertengkar.. kenapa dua suara?? sebab suara satu tu, lembut dan nada percakapannya pun rendah jer.. manakala suara yang ke dua tu pula, besar dan percakapannya juga kasar.. aku memang tak faham langsung butir bicara mereka sebab diorang tak gunakan bahasa yang aku faham.. bukan bahasa melayu mahupun bahasa inggeris.. bahasa arab?? rasanya tak sama macam yang aku belajar kat sekolah..

mulanya suara2 tu aku dengar sayup2 jer.. pastu dengar derapan tapak kaki sedang menaiki tangga.. aku pejamkan mataku rapat2.. kebetulan malam tu, aku tidur dengan kakiku arah ke dinding.. maknanya kalau aku bukak mata, aku terpaksa mendongak untuk melihat siapa yang lalu.. dan walaupun aku berhati waja, aku tak nak ambil risiko tu.. aku pejamkan mata dan pasangkan telinga.. mereka terus bertengkar dari mula naik tangga sampai la mereka seolah2 berhenti di kepala aku.. mungkin mereka dapat rasa yang aku memang tengah berjaga.. lepas tu, mereka sambung bertengkar lagi hingga mereka turun pula di tangga yang terletak di bahagian luar asrama.. dan aku?? entah bila aku terlelap, aku pun tak sedar..

esok paginya, masa sedang bersiap2 untuk ke sekolah, bila aku ajukan tentang kisah ni pada akak2 senior, respon yang aku terima memang best.. maksud aku, akak2 tu percaya cakap2 aku.. tak de seorang pun yang mempertikaikan kemungkinan aku mereka2 cerita.. mungkin sebab rekod aku bersih.. memang aku bukan seorang yang suka menipu.. hehe.. kata mereka, mungkin kedua2 tu adalah penjaga asrama tu.. dan kata mereka lagi, yang lembut tu mungkin adalah jin Islam dan yang kasar tu, jin kafir.. dan aku rasa mungkin ada kebenarannya di situ.. sebab dulu, memang ada jin Islam yang menjadi penjaga asrama ni.. untuk makluman korang, asrama ni dah lama wujudnya.. percaya tak kalau aku kata, mak ngan mak sedara aku dulu pun dok asrama ni.. cuma dulu tak de la secantik time aku.. dan sekarang ni, lagi cantik berbanding time aku dulu.. huhu.. tapi kan, semakin cantik asrama tu, semakin kurang orang datang beri sumbangan.. ngeeeeeeeeeee..

Jumaat, Julai 10, 2009

ghost adventures..

malam tadi, aku tengok cerita ghost adventures ni.. di tayangkan di ntv7 jam 8.30 malam.. ianya berkisar tentang sekumpulan lelaki yang cuba memburu hantu2 yang mendiami sesuatu tempat.. ala, kalau kat malaysia ni, macam rancangan seekers tu..

bezanya, seekers akan meletakkan sukarelawan2 untuk duduk dalam rumah yang dikatakan berhantu tu.. dan selalunya, hasil yang diperolehi tidaklah memberangsangkan.. tapi, rancangan ghost adventures ni, memang real la.. berdiri bulu roma.. nasib baik ada peneman.. kalau aku sorang2, confirm aku tukar channel..

dalam episod malam tadi, diorang nih pergi kat gudang terbiar.. gudang ni ada ruang bawah tanah.. dulunya, ada kumpulan yang sesat ni dah buatkan ruang bawah tanah tu sebagai tempat pemujaan syaitan.. biasa ar diorang yang sesat ni, pasti akan melakukan upacara korban, kann.. ramai jugak la jadi mangsa potong kepala diorang nih.. pastu ada pulak yang jadikan tempat tu sebagai tempat untuk bunuh diri.. lagi la 'power' dia nyer hantu, kann..


krew ghost adventures ni datang kat situ sebab ada pihak jadikan gudang tu kelab malam.. tapi, makin lama, makin ramai pengunjung kelab malam tu yang kena ganggu ngan hantu2 tu.. tu yang diorang berminat nak merasa sendiri gangguan2 tu..

masa aku tengok cerita ni, aiman mulanya leka main kereta remote control dia.. tetiba aku tengok dia dah menyorok kat belakang aku.. cheh, tak leh harap hero kecik aku nih..

yang buatkan aku suspen tu bukan sebab diorang dapat rakam gambar hantu tapi sebab pengacara dia tu, memang dia saja provoke hantu2 tu.. dia cabar la 'diorang' tu keluar kacau dia.. tetiba jer dia rasa belakang badan dia macam rasa perit tau.. bila member dia tengok, korang nak tau apa yang ada kat belakang dia?? huhu, suspen jer, kann.. ngeeee.. rupa2nya kan, belakang badan dia dah kena cakar.. time tu aku rasa semua bulu roma aku dah tegak dah.. memang real la dia nyer seram tu.. panjang jugak la kesan cakar tu.. pelik kann.. baju dia tak terjejas apa2 pun.. memang hantu2 kat situ ganas2 arr.. confirm minggu depan aku tunggu lagi rancangan nih..

Khamis, Julai 09, 2009

ni perbualan telefon antara aku ngan anak dara aku, farah.. waktu, pagi tadi kira2 jam 11 lebih..

farah ~ ibu, boleh tak ibu belikan baju kot puteri Islam untuk angah??

aku ~ kat mana nak beli?? [sebab masa tu aku fikir, kena gi sekolah dia]

farah ~ ala, kat kedai baju sekolah ada.. kat the store, tesco pun ada..

aku ~ ok.. tapi saiz berapa??

farah ~ baju ibu beli saiz L.. seluar ikut saiz ibu la.. [macam la dia sama tinggi ngan aku]

aku ~ ok, nanti minggu depan angah kol ibu balik 'ea..

farah ~ ibu, angah nak pakai sabtu ni jugak.. ibu pos la..

aku ~ uit, mana sempat.. ari ni dah khamis dah.. kalau pos pun, bukannya leh sampai ari sabtu ni.. cakap la ngan ayah..

farah ~ angah dah cakap ngan ayah dah.. ibu ida [panggilannya untuk sang ibu tiri] tak bagi ayah beli.. susah la, bu..

aku ~ kalau macam tu, susah la.. tak de pun, macam ni.. angah mintak tolong ngan busu.. [untuk pengetahuan semua, anak dara aku ni dok ngan mak sedara nyer tu].. angah suh busu belikan dulu.. nanti ibu bayar la..

farah ~ angah takut la bu.. nanti busu cakap ngan ayah.. mesti ayah marah angah nanti..

aku ~ alahai, takkan la busu pun tak leh tolong.. benci sangat ker busu ngan ibu??

farah ~ hehehe.. nanti la angah cuba..

aku ~ angah cakap la bebaik ngan busu.. cakap la angah dah mintak ngan ayah tapi ayah marah..

farah ~ ok la, ibu.. nanti angah cuba..

kalaulah aku ada sayap macam sang helang, memang aku terbang ke sungai buloh tu..

Selasa, Julai 07, 2009

aku baru balik dari blog ayahanda mountdweller.. dan aku curi benda alah kat bawah ni.. ianya pasal peribadi kita yang terbentuk mengikut bulan kelahiran.. kalau engkorang semua berminat nak tau tentang bulan kelahiran korang, sila klik kat sini.. ini tafsiran tentang peribadi aku..

Oktober

* Suka berbual.
[memang aku ni becok yang teramat..]

* Suka orang yang sayang padanya.
[semua orang ada sikap ni, kann]

* Suka ambil jln tengah.
[tak suka nak gaduh2..]

* Sangat menawan & sopan santun.
[memang aku tak nak sangkal yang nih..]

* Kecantikan luar & dalam.
[mungkin, kot..]

* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
[letih tau nak bohong2 ni.. percayalah..]

* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
[betul betul betul..]

* Sentiasa berkawan.
[kawan tu penting tau..]

* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
[ah ku cool..]

* Cepat marah.
[ye ker??? tapi cepat cool..]

* Macam pentingkan diri sendiri.
[dia kata 'macam' jer.. bukannya betul2 pun..]

* Tidak menolong orang kecuali diminta.
[haa, ni kurang tepat sikit.. kekadang aku ni busybody gak..]

* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
[betul.. tak suka dengar cakap2 orang..]

* Tidak suka terima pandangan orang lain.
[bukan tak suka cuma kurang gemar jer..]

* Emosi yang mudah terusik.
[hmmm.. no komen..]

* Suka berangan & pandai bercakap.
[memang aku pandai bercakap.. masa umo aku 3 tahun lagi dah pandai dah.. ngeee..]

* Emosi yang kelam kabut.
[kelam kabut??? konpius jap..]

* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
[tang ni, memang aku setuju amat..]

* Suka melancong, bidang sastera & seni.
[dulu time sekolah, rajin tau masuk pertandingan deklamasi sajak.. asyik2 aku jer yang menang..]

* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
[aku sokong 100%..]

* Romantik dalam percintaan.
[ye ker?? masa bercinta dulu, aku bodoh2 lagi.. errr, lom berapa arif lagi..]

* Mudah terusik hati & cemburu.
[aku rasa aku la contoh isteri yang tak pandai nak cemburu..]

* Ambil berat tentang orang lain.
[ambil berat yer.. bukan angkat berat]

* Suka kegiatan luar.
[beriadah ker?? ye ker??]

* orang yang adil.
[memang aku adil sebab aku bintang libra..]

* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
[punnn betul gak.. memang ni salah satu sikap buruk aku.. kena cari auditor nih.. anybody?? LOL???]

* Mudah patah semangat.
[ni aku tak setuju... no no no..]

aku setuju ngan kebanyakan yang tertulis kat atas nih.. cuma satu jer.. yang last sekali tu, mudah patah semangat.. aku rasa aku ni seorang yang kuat semangat.. hehe.. tu apa yang aku rasa, la.. tapi, kekadang kita perlukan penilaian dari orang lain jugak, kann..

Isnin, Julai 06, 2009

syukur pada Tuhan, kann.. dia yang menghilang bersama2 dengan blognya dah muncul kembali.. huhu.. walaupun kenal di alam maya cuma tapi entah kenapa, aku rasa sayang sangat dengan dia.. dia selalu jadi tempat aku mencurahkan perasaan.. dan selalunya, bercerita dengan dia akan membuatkan hati aku terasa lega yang teramat..

walaupun usianya masih muda, tapi pengalaman ternyata mendewasakan dia.. dan, kata2 nasihatnya berkesan untuk aku yang jauh berbatu2 lebih tua dari dia.. dan sememangnya, aku terasa amat bila dia hilang hari tu.. walaupun sekejap cuma..

dan, ini adalah gambar2 terbaru dia.. kesian aku tengok dia nih.. nampak sangat tertekannya.. kalau la rumah aku dekat ngan ofis dia, confirm aku hantar bekal untuk dia tiap2 malam..untuk makluman korang, masa ni dah tengah malam tau.. dan dia masih lagi kat ofis nyer.. untung kan majikan yang ada staff yang cenggini.. huhu.. tak pe dik.. bak kata adik jugak, usaha eskalator kejayaan..

semalam, aku dah rancang nak keluar ngan mak.. mak yang ajak sebenarnya.. nak gi kedai cermin mata berhadapan dengan melaka sentral.. cermin mata yang mak tempah dua minggu lepas dah siap..

kalau ikut perancangan, kami nak keluar rumah selepas zohor.. kira2 jam hampir pukul 12, tetiba mak yang baru balik dari rumah jiran sebelah memaklumkan yang mak akan mengikut mereka ke pantai.. nak cari ikan segar dari laut.. dan mak akan terus ke melaka untuk mengambil cermin mata..

dan aku??? terkedu dengar kata2 mak.. terasa benar kekurangan aku.. ye la, aku ni tak de kereta.. cuma mampu ajak mak naik bas jer.. dan tanpa berlengah lagi, aku terus jer siapkan aiman.. dan aku keluar ikut suamiku yang kebetulan turut ke melaka sentral, bekerja.. apakah bila dalam kesempitan ni, hati memang mudah tersentap???

Jumaat, Julai 03, 2009

award lagi..

dah lama dah aku ambil award ni dari blog fazemy.. baru ni aku nak tepekkan kat sini.. terima kasih yer, emy..

aku nak pass kan award ni pada semua yang masuk blog aku pulak.. korang ambik yer.. jangan tak ambik.. nak kena sebut nama ker?? ala, ambik jer la..
dan award ni pulak, aku dapat dari sis nita.. hehe, terima kasih jugak la yer, nita..
sebenarnya, tujuan aku buat n3 ni adalah kerana perasaan ingin tahu aku ni.. ada sesiapa yang tau ke mana perginya adik aku?? ala, si pearl-LOL tu.. dah 2 hari dah blog nyer hilang.. huhu..

Khamis, Julai 02, 2009

hujan turun lagi..

pagi tadi, sewaktu melangkah keluar dari rumah, awan mendung dah melitupi langit kat kampung aku.. dentuman guruh mengiringi langkah aku sehingga ke bustop.. kebetulan aku tak bawak payung.. tertinggal kat ofis.. huhu.. dalam hati memang berdoa agar hujan hanya turun selepas aku dapat tempat berteduh.. dan, sesungguhnya, doa aku dimakbulkan.. hehe.. macam skema jer ayat2 tu, kann..

tapi, memang syukur sangat2 sebab hujan turun selepas aku sampai kat bustop tu.. nasib baik jugak ada ramai penunggang2 motosikal yang tumpang berteduh kat situ.. sekurang2 nyer tak la aku basah kuyup.. keliling aku ada penampan.. hehe.. bustop tu bukan la besar sangat pun.. jadi, bila hujan tu turun berserta ngan angin, memang confirm basah jugak..

yang buat spoil tu, bila lelaki cina yang dok kat sebelah aku, asyik pandang muka aku setiap kali aku jenguk kelibat bas.. dah tentulah aku terpaksa pandang arah kanan untuk memerhatikan bas yang datang dari arah sana dan setiap kali tu jugak, matanya akan meratah setiap inci muka aku.. hiiii.. rimas la aku.. aku bukannya cantik mana pun..

dan buat pertama kalinya, aku rasa macam nak cium jer driver bas yang aku tahan tu.. huhu..

Selasa, Jun 30, 2009

aku kena tag.. huhu.. baru teringat, dah lama aku berhutang tag dengan LOL.. dik, jangan risau yer.. suatu hari nanti, akak pasti akan jawab tag tu.. kali ni aku kena nak jawab tag dari ieyla yang berada nun jauh di sapporo, jepun.. baby dia ni dah macam anak jepun dah.. huhu.. soo chubby.. ok, ni tag nyer..

1. Nama-nama timangan anda?

~ alang - nama gelaran dalam famili dan saudara mara yang dekat2..
~ atie - nama panggilan di kalangan teman2, saudara mara yang jauh2 dan aku bahasakan diri aku ngan nama ni bila bercakap dengan teman2..
~ azli - nama ni amat2 special sebab cuma 2 orang jer yang panggil aku ngan nama nih.. nak tau sapa?? arwah nenek dan juga pak cik aku..
~ darling - aku lupa la pulak nama ni.. ye la, dah hampir 27 tahun dah tak dengar nama ni.. cuma arwah ayah jer yang panggil aku dengan nama ni.. huhu..

2. Anda seorang yang??

~ mudah mesra.. suami aku pun pelik.. setiap kali kalau bawak aiman gi spital, mesti aku dapat kawan baru.. tapi jangan salah faham, aku mudah mesra ngan mereka yang sejantina ngan aku jer ye..
~ aku juga seorang yang mudah naik angin tapi mudah juga cool balik..
~ lembut hati.. kekadang apa yang terucap di bibir, tak sampai di hati..
~ cukup mudah tersentuh andainya ia berkaitan ngan keluarga..

3. Insan yang teristimewa??
~ semestinya la suami aku.. terima kasih yer ayang sebab sentiasa di sisi menemani.. dan mampu melayan setiap kerenah atie.. thanks..

4. Lagu kesukaan anda??
~ masa sekolah dulu, aku minat dengan lagu2 rock.. membesar dengan lagu2 lefthanded, wings , may, search dan group2 yang sewaktu dengan mereka.. tapi jangan tak percaya, dulu aku sekolah agama tau.. huhu.. rockers sopan tu..
~ minat lagu2 siti.. tapi cuma lagu2 masa dia anak dara dulu.. ngeeeee..

5. Makanan kesukaan anda??

~ mee bandung.. tapi susah nak cari kuah yang tiada udang kering di dalamnya.. aku ni ada resdung..
~ daging masak asam pedas.. teringat masa dok kat asrama dulu.. walaupun kuahnya cair tapi tetap menyelerakan..
~ steak..

6. Warna kesukaan anda??

~ biru.. tak kisah la biru gelap ataupun biru lembut.. janji biru..
~ hitam.. dalam almari aku, kebanyakan t shirt ataupun blouse terdiri dari warna nih..
~ putih.. paling aku suka tudung putih..

7. Sikap yg membuatkan anda Stress??

~ suka membebel bila aku baru balik dari kerja.. memang mudah sangat la angin aku naik..
~ ungkit mengungkit..

8. 3 benda yang mesti ade dalam Beg anda??

~ handphone.. wajib ada..
~ kunci ofis..
~ cermin.. teman sejati kaum wanita..

9. Kali terakhir anda menangis dan mengapa??

~ baru pagi semalam.. sebab- aku sedih bila terpaksa menipu seseorang untuk melindungi orang lain.. dan yang buatkan aku menangis bila 'dia' menangis.. maafkan akak, dik.. sesungguhnya akak memang dalam dilema..

10. TAG 6 Rakan anda...

~haa, bab ni la yang memang aku suka sangat.. tapi, 6 orang jer la.. ok, ini la mangsa2 nyer..
1- arryani..
2.
LOL-pearls..
3. acu sayang..
4.
kak chekdenoor..
5.
shi3la..
6.
mawar merah..

buat mangsa2 aku nih, jangan marah yer.. aku cuma menurut perintah jer.. huhu..

Sabtu, Jun 27, 2009

contest dari shi3la..

aku saja2 jer nak cuba masuk contest yang si shi3la ni buat.. dia suh teka berapa harga kamera yang dia tunjuk tu.. kamera tu hadiah dari hubby dia.. huhu.. best tu, kann.. pada teman2 yang nak mengetahui kisah shi3la ni dengan lebih lanjut, sila klik kat sini..

Jumaat, Jun 26, 2009

hari ini, sana sini semua sedang memperkatakan tentang pemergian michael jackson.. dia meninggal dunia akibat kegagalan jantungnya untuk berfungsi.. meninggal kira2 jam 2 pagi lebih kurang.. meninggal semasa dalam perjalanan ke hospital yang cuma terletak kira2 6 minit perjalanan dari rumahnya..


aku tak de la minat sangat dengan mj ni.. tapi, dia ni memang ramai peminat.. di merata2 dunia ada peminat dia nih.. kat sini aku nak letakkan gambar2 dia dari sebelum dia ubah pemberian Tuhan sampai la sekarang nih..
ini la rupa michael jackson yang asli.. hensem apa, kann.. standard la rupa negro macam nih.. tak de la buruk sangat punn..
ni masa dia dapat anugerah grammy award kat LA pada 28hb Februari, 1984.. aku rasa masa ni dia dah buat pembedahan pada hidung dia la..

ni masa dia buat persembahan ngan abang2 dia kat LA.. dalam siri konsert 'victory tour' pada 3hb Disember, 1984.. masa ni aku baru darjah 6.. huhu..

ni masa dia dapat millenium award kat 2000 world music award pada 10hb Mei, 2000.. masa ni masih nampak hensem lagi, kann..

gambar ni diambil pada 5hb Mac, 2009.. dah nampak teruk dah hidung dia tu, kann..
michael jackson dalam kenangan..

Khamis, Jun 25, 2009

seingat aku, sejak hari sabtu yang lepas, setiap hari bumi melaka ni di timpa hujan.. cuma bukan setiap hari tu turun kat kampung aku la.. biasanya, awan mendung yang menutupi kampung aku, akan berarak ke tempat lain selepas di tiup angin.. huhu.. cuma pagi semalam jer dapat merasa hujan yang benar2 lebat.. dan aku terpaksa jugak keluar bila hujan dah menjadi reda sedikit.. reda sedikit tu maksudnya hujan masih lebat cuma tidak lagi disertai angin.. terpaksa la.. kalau tak, entah pukul berapa pulak sampai kat ofis nih..


dan, malam tadi, kira2 jam 11.30 macam tu lebih kurang, hujan turun lagi.. alhamdulillah.. biarlah hujan turun agar masalah jerebu yang melanda akan berkurangan..

dah terlanjur ni, aku nak tepekkan sekali award yang aku dapat dari myahanny.. teman blogging yang belum berapa lama aku kenal.. hehe.. kenal kat alam siber ni jer.. terima kasih mya sebab sudi bagi akak award nih.. terima kasih daun keladi..
comel kan panda nih.. thanks mya..

Isnin, Jun 22, 2009

award lagi..

aku dapat award lagi.. macam bermusim pulak, kann.. kalau dah dapat satu, pasti ada yang akan memberi lagi.. aku?? macam biasa la.. rezeki jangan di tolak, musuh jangan di cari..


kali ni, adik aku si pearl yang bagi.. entah kali yang ke berapa entah.. tak terkira dah.. terima kasih yer, dik.. tu je la yang mampu akak ucapkan.. nanti bila akak dah 'rajin' dan 'pandai', akak ciptakan sebuah award untuk adik pulak..
cantik, kan kad nih.. terima kasih daun keladi, yer pearl-LOL..

Jumaat, Jun 19, 2009

aku dapat award lagi.. kali ni giliran sis_nita pulak yang bagi kat aku.. terima kasih banyak2 yer sebab sudi berkongsi kasih.. hehe..

dan ni pulak, aku ambil dari kak yong.. hehe.. aku banyak kumpul award dari kak yong nih.. dia ni ada ramai follower, jadi tak hairan la selalu dapat award.. bukan macam aku nih.. :(

p/s: tadi masa aku merayau2 kat blog kuIna, terjumpa satu link yang menarik perhatian aku.. tajuk blog dia hampir2 sama dengan tajuk blog aku.. tapi, dia dah lama blogging.. sejak 2004 lagi.. maknanya, blog dia dah wujud sebelum blog aku dilahirkan lagi.. tapi, itu tak bermakna yang aku ciplak tajuk dari blog dia, yer.. baru sekejap ni aku tau.. ni dia link ke blog titian perjalanan hidup seorang aku..

Khamis, Jun 18, 2009

hari ini bersamaan dengan 18hb Jun, 2009, genap la usia aiman 3 tahun.. huhu.. pejam celik pejam celik, dah 3 tahun dah.. rasa macam semalam jer aku keluar dari bilik bersalin tu..

teringat lagi masa hari terakhir aku bekerja, sebelum cuti bersalin la.. petang tu, tetiba rasa macam mencucuk2 je kat ari2 tu.. tak pernah aku rasa macam tu, walaupun itu kali ke 4 aku mengandung.. masa tu aku kerja jadi customer service kat sebuah pasaraya yang tak berapa terkenal..memandangkan kerja aku tu memang memerlukan aku berdiri hampir setiap masa, aku mintak balik morning.. morning pun baliknya pukul 7 malam jugak..

semakin hampir ke pukul 7, semakin kuat rasa tu mencucuk2.. dan setiap kali terasa cucukan tu, setiap kali itu jugak terasa macam ada 'sesuatu'.. bila aku check kat toilet, confirm ada lendir macam darah yang keluar.. mulanya rasa panik jugak.. tak pernah ada pengalaman macam tu.. baru kini ku tahu, itu namanya kembar darah..

masa tu, walaupun aku balik morning, tapi bukannya aku terus balik ke rumah.. kebetulan malam tu, ada teman yang buat birthday dinner dan aku pun dapat jemputan gak.. so, aku ngan suami aku pergi la makan2.. sambil makan tu, sambil menahan sakit yang datang sekali sekala.. ada jugak teman2 yang perasan muka aku berkerut2 menahan sakit.. masing2 memang takut kalau2 aku 'terberanak' kat situ jugak.. hehe..

sampai rumah malam tu, dah pukul 11 lebih.. aku memang tak dapat lelapkan mata langsung.. antara kerisauan dan juga menahan sakit.. kira2 jam 1 lebih, bila dah yakin terasa ada 'gesa' yang biasanya memang tanda2 nak bersalin, baru la aku kejutkan suami aku.. dan syukur, kira2 jam 6 pagi, aiman pun selamat aku lahirkan.. jarak antara aiman dengan abangnya ialah 9 tahun.. huhu..

p/s: nanti aku letakkan gambar celebration yer.. tunggu..

Rabu, Jun 17, 2009

syukur..

pagi ni aku masuk blog dengan debaran di hati.. dah ok ke belum?? yuhuuuu.. rumah aku dah cantik balik.. terima kasih banyak2 pada si lena toew tu.. mujurlah tuan punya kedai photobucket tu dah terima kad kredit baru dia.. settle problem.. hehe..

p/s: aku rasa ni la n3 aku yang paling terpendek pernah aku buat..

Selasa, Jun 16, 2009

masalah teknikal..

huhu.. pagi tadi masa masuk blog nih, terperanjat bila aku tengok rumah aku nih dah bertukar wajah.. sedih pun ada gak.. baru la nak melaram dengan rumah baru, dah jadi cenggini..

aku pun gi la tanya kat tuan tanah blog aku nih.. rupanya dia ada masalah teknikal dengan tuan punya kedai photobucket nih.. masalah kad kredit dia dah expired.. huhu.. jadi katanya lagi, masalah ni mungkin akan selesai dalam masa sehari dua nih.. maknanya, lagi dua hari la rumah aku nih jadi cantik balik.. ngeee.. lamanya tuh..

pada teman2, kalau nampak photobucket nyer cat tu, jangan betulkan komputer anda yer.. kalau lagi dua hari pun tak ok jugak, maknanya aku kena la cari tuan tanah yang baru.. fuhhh, penat dulu tak hilang lagi, dah kena cari yang baru pulak.. sabar je la..

hari sabtu yang lalu, selepas habis kerja, aku bawak aiman ke melaka sentral.. kebetulan hari tu, suami aku pun kerja shift pagi.. so, pukul 2 dia pun dah habis kerja gak la.. jadi, aku ambil peluang tu untuk bawak aiman jalan2.. kesian kat dia, kann.. asyik ikut aku pergi ofis jer.. sekali-sekala bawak la dia jalan2..

kat tengah2 kolam tu ada macam2 ukiran.. ni salah satu darinya..

kali ni, kami bawak dia round2 dekat dataran pahlawan.. ala, setakat jalan2 jer.. bukannya shopping sakan pun.. kebetulan kat tengah2 tempat shopping tu ada sebuah kolam.. memang melekakan kalau lepak kat kolam tu sebab banyak ikan kat situ.. aiman leka tengok ikan2 kat dalam kolam tu..

sebenarnya, aku pun saja jer nak tenangkan fikiran.. berkecamuk benar fikiran aku sejak akhir2 ni.. bila dapat jalan2 macam ni dan melihat gelagat orang ramai, rasa tenteram sikit.. huhu.. selamat hari bapa..

Jumaat, Jun 12, 2009

sebenarnya kann, dah lama dah si pearl bagi aku cenderahati nih.. tapi aku lupa la nak ambil.. orang kata rezeki jangan ditolak, musuh jangan di cari.. huuu.. susah tau kalau ramai2 musuh nih.. kita hidup ni, hubungan sesama manusia la yang penting untuk dijaga.. kalau berdosa dengan Allah, insya Allah akan diampunkan kalau kita bertaubat.. bukankah Allah tu maha pengasih, maha penyayang.. kalau berdosa dengan sesama kita, kat mana nak cari kalau orang tu dah meninggal ker.. dah berpindah randah ker.. haa, kan payah tu..

so, buat adikku pearl, terima kasih daun keladi yer.. kalau ada stok lain, bagi la lagi.. hehe.. sori sebab lambat ambil.. akak dah tua, dik.. terrrrrlupa..

hidup ini ibarat roda.. ada kalanya kita berada di atas.. tapi tak selamanya pula kita kat situ.. ada saat dan ketikanya pasti kita akan bergolek ke bawah juga.. dan, bila kita dah ada kat bawah tu pulak, jangan putus asa.. jangan bermuram durja.. jangan bersedih hiba.. kita banyakkan bersabar.. kita berusaha.. insya Allah, satu hari nanti kita pasti akan berjaya kembali ke atas.. begitulah putaran hidup ini..


dan kita hidup juga berasaskan hukum karma ini.. buat baik di balas baik, buat jahat di balas jahat.. aku akui itu.. belum pernah kebaikan yang aku buat di balas dengan kejahatan.. kalau ada pun, bersabar je la.. sabar tu besar hikmahnya.. kalau kita bersabar dengan semua ujian yang kita terima, insya Allah akan datang pertolongan dari Allah.. kalau kita buat jahat, pasti kita akan terima balasanNya.. mungkin di dunia ni kita terlepas tapi di akhirat kelak, mana kita nak lari??
hidup juga tak selalunya indah.. tipu la kalau hidup tak de dugaan.. macam mana kita nak matang?? bukankah kita belajar dari pengalaman.. setiap dugaan yang kita terima tu, secara tak langsung akan menjadikan kita lebih matang untuk menghadapi hari2 yang mendatang.. manusia ni kan mudah lupa.. jadi, Allah berikan sesuatu yang pahit tu agar kita lebih beringat.. penderitaan lebih mudah menyedarkan kita dari terus leka, kann.. jadi, banyak2 la bersabar yer hati.. pasti suatu hari nanti hidup kita akan seindah pelangi..

Khamis, Jun 11, 2009

kalau ku tahu..

pagi semalam, sewaktu aku sedang bersiap2 untuk ke tempat kerja, emak berpesan agar aku pulang awal petang ni.. emak bercadang nak dengar ceramah kat masjid.. kebetulan waktu itu, aiman pun dah bangun tidur, jadi aku terus jer siap2kan aiman.. aku bawak aiman sekali sebab aku tak sampai hati tengok dia menangis nak ikut aku nanti..

dan petangnya, seperti yang diarahkan, aku balik dari kerja pada pukul 5.30.. awal sikit la dari biasa.. sebelum balik ke rumah, aku singgah kat playground kecil yang terdapat kat tepi jalan masuk ke taman perumahan mak.. saja jer nak puaskan hati aiman.. dulu masa mak kat hospital, memang tetiap petang aku bawak aiman main kat situ..

ini la playground nyer.. tak de la besar mana pun..

sempat lagi 'peace' tuh..

p/s: gambar tak clear sangat.. ala, henset murah jer..

sepuluh minit selepas aku sampai kat rumah, emak pun dah siap2 nak bertolak ke masjid.. aku ingatkan mak nak ke masjid sorang2.. rupa2nya, aku yang tinggal berdua jer ngan aiman.. kalau ku tahu, tak de la terkocoh2 aku balik.. kebetulan tadi, suami aku suruh aku bawak aiman jumpa dia.. mujur dia tak mau aku merasa tersepit.. dan kebetulan juga, sewaktu mak nak ke masjid tu, orang2 dari kementerian kesihatan alor gajah dah siap sedia nak menyembur asap halau nyamuk tu.. lagi la bertambah2 kesal dalam hati.. mana la aku nak bawak aiman lari ni??

masa ni baru kena sembur, asap tu lom turun merebak ke bawah..

haa, tu asap tu dah turun.. dah tak nampak dalam dah..
ishh.. ishh.. ishh.. kalau ku tahu..

Rabu, Jun 10, 2009

malam tadi, sebelum tidur banyak betul idea datang.. mencurah2.. konon2 nak buat n3 pasal aku ngan mak.. sekarang nih, dah hilang entah ke mana la pulak.. terbang melayang2 perginya.. kan best kalau ada pc kat rumah.. confirm satu hari ada 3, 4 n3 aku buat.. huhu..

aku baru jer dapat sms dari suami aku.. dia kata, pelakon shukery hashim tu, dah meninggal dunia.. innalillahi wainna ilaihi raji'un.. dia meninggal lebih kurang jam 1 petang tadi.. baru beberapa minggu lepas, keluar kisah dia pasal dapat bantuan.. aku ingatkan dia dah sembuh dah.. memang nampak ketara badan dia susut.. rupanya dia kena bedah lagi.. tak dapat la pulak dipastikan dia meninggal semasa dalam pembedahan atau sesudahnya.. arwah mengidap kanser pankreas..

aku suka tengok dia berlakon.. bagi la watak apapun.. orang kampung, orang bandar, orang miskin, orang kaya, semuanya dia boleh bawak.. paling aku suka tengok dia jadi lelaki miang.. hehe.. jadi sahaja.. tapi sekarang ni, semuanya dah tinggal kenangan.. marilah kita sama2 doakan roh arwah berada bersama2 orang yang mukmin.. Aamiiinn..

Selasa, Jun 09, 2009

semalam, aku bawak aiman sekali pergi kerja.. dah agak lama jugak la aku tak bawak aiman.. dah sebulan jugak rasanya.. hari sabtu lepas, angah bawak mak ke rumahnya.. jadi, terpaksalah aku bawak aiman.. tak kisah la.. sejak dua menjak ni pun, hubungan aku ngan mak agak 'panas'.. sekurang2nya, biarlah keadaan sedikit 'sejuk'.. huhu..


pada hari ahad lepas, aku ada belikan aiman mainan baru.. itu pun atas permintaan aiman sendiri la.. minat sangat dia dengan thomas n friends tu.. mujur jugak aku bawak mainan tu kat ofis nih.. tak la dia bosan sangat..
tengok tu, sampai tertonggeng2 dia main keretapi tu.. tak la besar sangat pun keretapinya.. padan la pulak dengan harganya..
lepas penat main, aku bawak dia gi makan.. dah kenyang perut, apalagi, tidur la.. memang macam ni la kalau dia ikut aku.. tidur atas kerusi jer.. [sori la, yer.. aku tak reti la nak betulkan gambar tu.. mintak la maaf yer..]

ni pulak masa lepas gunting rambut.. lepas balik kerja semalam, aku terus pergi kat melaka sentral.. dah terlanjur beli pampers ngan susunya, aku bawak la dia gunting rambut sekali..

hari ahad lepas, anak2 aku dah balik ke bentong semula.. sekejap jer mereka balik kampung.. selama 4 hari mereka di kampung ni, cuma 3 kali jer aku dapat bertemu mereka..

hari sabtu lepas, famili aku ada buat perjumpaan tertutup.. hehe.. ada sesuatu yang kena dirahsiakan.. jadi, along dan angah serta isteri masing2 pun ada la.. kebetulan masa diorang nak balik, anak sulung aku, si faiz pun sampai.. bukan main lagi si faiz peluk pak ngah nyer.. huhu.. aku tengok abang2 dan kakak2 ipar aku teruja bila nampak faiz.. maklumlah dah 6 bulan tak bertemu.. kalau diorang rasa seronok, apatah lagi aku..

aku suruh faiz panggil adik2 nyer yang lain.. biar mereka pun dapat berjumpa bapa2 dan emak2 sedara mereka.. bila semuanya dah berkumpul, ada pulak sesi bergambar.. huhu.. dah macam hari raya la pulak.. memang rasa kelakar tapi mengenangkan susah nak berjumpa dengan diorang tu, abang2 aku tak melepaskan peluang la nak bergambar.. masing2 nak tunjukkan pada anak masing2 la tu..

bila semuanya dah balik, aku suruh faiz mintak izin ngan ayahnya untuk bermalam dengan aku.. kebetulan emak ikut angah aku balik.. tapi, aku dah agak apa jawapan yang akan aku terima.. memang reject.. pastu aku buat pulak rancangan nak bawak diorang gi jalan2 hari ahad nanti.. kali ni aku suruh farahin pulak yang jadi posmen.. pun direjectkan jugak.. apalah punya bapak ni, kann.. tak pe.. selagi boleh sabar, aku sabar jer.. nanti tiba saat dan ketikanya, aku akan pulangkan paku buah keras kat dia.. masa tu nanti, baru dia tau langit tu tinggi ke rendah.. huhu.. dendam membara nih..

internet problem..

huhu.. dah 3, 4 ari dah aku rasa tension bila masuk internet ni.. kalau lembab tu, boleh jugak la dimaafkan.. tapi, ni tak boleh masuk langsung.. asal aku bukak jer, dia tulis 'internet explorer cannot display the webpage'.. aku rasa macam nak campak jer pc nih.. nasib baik la ni pc ofis.. kalau aku punya nih, dah lama dah aku register ngan microsoft.. huhu..

aku rasa tu la masalah utama kat pc nih.. aku menggunakan microsoft yang tak berdaftar.. kira pc aku ni pendatang tanpa izin, la.. sebab tu la dapat layanan yang 3rd class punya..

jadi, pada teman2 yang dah lama tak menerima kunjungan aku tu, mintak la maaf yer.. bukan sebab aku tak sudi nak berkunjung, tapi tak dibenarkan mengunjungi blog anda.. huhu.. IE tak nak bukakan pintu nyer..

Jumaat, Jun 05, 2009

mimpi..

kata orang, mimpi itu mainan tidur.. salah satu cara untuk syaitan menyesatkan manusia.. tapi aku betul2 tak boleh lupa mimpi aku malam tadi.. kelakar sangat2..

dalam mimpi aku tu, mak akan melangsungkan pertunangan.. huhu.. dengan siapa tu, aku tak pasti sebab aku tak nampak pun sapa bakal bapak tiri aku tu.. dan aku ditugaskan oleh mak untuk telefon anak angkatnya.. dan aku juga kena telefon seorang lelaki yang pernah aku minati dalam diam..

masa aku telefon anak angkat mak tu, panggilan ku berjawab.. aku tak tau mana aku dapat nombor telefon anak angkat mak tu sebab di alam realitinya, kami dah lama terputus hubungan.. sejak dia berkahwin.. huhu.. sebenarnya dulu, antara aku ngan abang angkat aku tu pernah jugak la ada hubungan teman tapi mesra gitu.. tapi, mak tak suka.. walaupun tu anak angkat mak tapi mak tetap tak setuju.. alasan mak sebab abang tu dah ada mak we.. walaupun abang tu kata dia nak putuskan hubungan dengan perempuan tu, tapi di lehernya tetap jugak ada lovebite tu.. hiiiiii.. aku pun tak suka.. bukan aku tak suka kat abang tu, tapi aku tak suka lovebite yang ada kat leher dia tu..

lepas tu, aku kena telefon lelaki pujaan aku tu pulak.. bila aku dail nombor yang datang dari mana entah tu, ada seorang perempuan yang jawab.. aku tinggalkan pesanan agar abang tu telefon aku balik.. tapi sampai aku terjaga pun, abang tu tak telefon jugak.. huhu.. yang aku pelik sampai sekarang ni, kenapa mesti dalam satu malam aku mimpikan kedua2nya sekali??

masa aku dengan suami yang pertama dulu, selalu jugak aku mimpikan lelaki pujaan aku tu.. lebih2 lagi bila aku ada masalah dengan suami aku tu.. tapi, aku tak pernah pun fikirkan dia pada siangnya.. bila dah bermimpi, barulah aku teringatkan dia.. dan yang peliknya tu, setiap kali bila aku mimpi kan dia, pasti dia ajak aku kahwin.. huhu.. tak dapat ajak dalam alam realiti, dalam mimpi pun jadi la.. sampai aku bercerai dengan suami aku yang pertama tu sehinggalah sekarang ni, aku tak pernah berjumpa lagi dengan lelaki pujaan hati aku tu.. aku rasa dia tau aku ni secret admire dia..

Khamis, Jun 04, 2009

petang semalam, masa baru balik dari kerja, aku ternampak kereta bekas suami aku depan rumah bekas mak mertua aku.. berapa banyak punya bekas daaa... wahh, seronoknya.. jangan salah faham yer.. bukan aku seronok sebab bekas suami aku tu balik kampung.. huhu.. aku seronok sebab pastinya anak2 aku pun ada sekali..

betul cakap aku.. tak sampai 10 minit kemudian, si abang datang memberi salam.. huuu, dah banyak perubahan pada si abang ni.. dah tinggi sikit dari dulu.. muka pun dah agak panjang.. baru 6 bulan tak jumpa.. dah nampak lain sangat dah.. lama aku tenung muka dia.. huhu..

lepas 10 minit asyik bersembang dengan abang, aku suruh dia pergi panggil adik2 nya pulak.. mulanya dia takut.. takut kena marah ngan ayahnya.. kataku, kalau abang cakap kuat2 memang la ayah marah bila dia dengar.. cuba pergi bisikkan kat telinga si angah ngan adik.. tak de la sesiapa pun yang tahu..

anak dara aku, dah semakin tembam badannya.. si adik tak dapat datang sebab terpaksa jaga adik angkatnya.. ibu tirinya pulak tengah tidur.. huh, dasar pemalas.. selalu si adik tu jadi mangsa.. anak ketiga aku tu jenis tak banyak cakap.. mungkin dia tak suka kena leter selalu sebab tu dia ikut jer arahan ibu tirinya tu..

kata angah, mungkin hari ahad ni mereka akan balik semula ke bentong.. malam ni pulak dah nak balik ke umbai.. kampung si ibu tiri.. aku yakin kalau aku suruh mereka tinggal dengan aku, mesti ayah mereka takkan izinkan.. mesti punya.. terhad sungguh masa aku dengan mereka.. tak pe.. bersabar la hati.. satu ketika nanti, aku pasti akan merebut mereka semula.. yakin boleh!!

Rabu, Jun 03, 2009

aiman danial..

ramai yang tertanya2 kenapa aku perlu ke IJN.. sebenarnya, aiman mengidap jantung berlubang ataupun nama lainnya PMVSD.. jangan tanya apa maksudnya.. aku pun tak berapa faham.. yang aku tau, kat jantung aiman ni ada lubang.. dan lokasi lubang tu pulak adalah antara dua bilik yang terdapat kat jantung kita ni..

aiman disahkan mengidap jantung berlubang ni masa usia dia baru sebulan.. masa tu, aku bawak dia check up kat klinik desa.. walaupun aiman adalah anak ke empat aku, tapi memang aku tak nampak perbezaan antara dia dengan anak2 aku yang lain.. cuma bibirnya agak gelap.. macam bibir perokok tegar tu.. birat..

selepas doktor tu check aiman menggunakan steteskop tu, dia tanya aku..

'awak tak perasan ke, dada anak awak ni agak kencang bila bernafas??'..

aku akui memang dada aiman agak berombak setiap kali nafasnya di tarik..

'tapi, kenapa doktor??'

'bibir anak awak ni pun birat'.. doktor ni, saja jer nak buat aku tertanya2..

'kenapa dengan anak saya??'.. aku dah mula cuak dah..

'anak awak ni kena jantung berlubang, tau'.. serta merta mata air mata aku bertakung..

'eh, awak banyakkan sabar yer.. saya ni manusia biasa jer.. kadang2 saya pun buat silap jugak.. ni saya bagi awak surat.. awak bawak anak awak ni gi hospital besar yer'.. menggelabah doktor tu bila tengok muka aku yang dah nak menangis ni.. tu la, bagitau la elok2 sikit..

masuk dalam kereta, air mata aku tumpah bila bagitau kat suami aku.. balik dari klinik desa, mak tengah ajar mak cik2 jiran kat taman tu mengaji.. bila terpandangkan mak, serta merta kaki aku terasa longlai.. mungkin mak perasankan air muka aku sedikit lain.. mengucap panjang mak bila aku bagitau aiman ada jantung berlubang..

selepas makan tengahari tu, aku dan suami bergegas ke hospital melaka.. masa tu, jauh di sudut hati memang mengharapkan doktor klinik desa tu tersilap.. tapi, selepas bermacam ujian dilakukan, ianya positif.. memang jantung aiman berlubang.. tapi, syukur kerana lubang tu teramat kecil.. cuma 5 mm sahaja.. walaupun pada mulanya, doktor di hospital melaka memberikan ukuran yang terlebih besar.. kira2 7 mm.. bila kes ini dirujukkan ke IJN, barulah dapat ukuran yang sebenar2 nya.. cuma 5 mm sahaja.. dan lubang itu kekal seperti tu sehingga sekarang.. tidak membesar dan tidak juga mengecil..

masa temujanji aiman di hospital melaka bulan 3 yang lalu, doktor tu ada jugak cakap pasal pembedahan.. katanya, kalau boleh biarlah aiman dibedah tahun ni.. tak boleh biarkan jer lubang tu.. sebenarnya lubang tu terletak berdekatan dengan injap.. jadi, doktor takut kalau2 injap tu membengkak.. ini akan memberi kesan yang buruk pada aiman.. memang masa aiman masih bayi dulu, jantung belah kiri lebih besar dari belah kanan.. ini kerana jantung kirinya terpaksa bekerja lebih kuat dari sebelah kanan.. tapi sekarang, bentuk jantungnya dah kembali normal..

aiman juga aktif seperti kanak2 yang lain.. antara soalan kegemaran doktor2 ni setiap kali ada temujanji adalah - bila dia menyusu, badan dia jadi biru tak?? dan aku cuma menggeleng2 jer.. memang aiman tidak seperti yang lain2 tu.. ada tu setiap kali menangis, habis satu badan biru.. tak pernah pulak aku tengok aiman bertukar biru macam tu.. mintak dijauhkan la.. bagi yang tidak mengetahui pasal penyakit aiman, pasti akan menyangka aiman sihat macam kanak2 yang normal..

niat aku bercerita ni bukanlah untuk meraih simpati.. aku cuma nak berkongsi kisah dengan teman2 jer.. nanti kalau tiba masanya aiman kena buat pembedahan, masa tu barulah aku mintak derma dari orang ramai.. huhu..

Sabtu, Mei 30, 2009

syukur pada Allah kerana memudahkan segala urusan aku.. dan terima kasih pada teman2 yang sama2 prihatin..

pagi semalam aku bertolak dari rumah kira2 jam 7.15 pagi.. aku tumpang kereta teman baik suami aku.. kebetulan dia ada meeting kat bukit jalil.. dia kerja di majlis sukan negara kat daerah jasin.. mujur dia sudi tumpangkan kami anak beranak.. selepas hantar dia kat kompleks sukan negara kat bukit jalil tu, kami teruskan perjalanan ke IJN ngan kereta dia.. sampai kat IJN kira2 jam 9.25 pagi..

biasanya urusan di IJN mengambil masa kira2 dua jam atau lebih.. tapi semalam, ada 2 perubahan besar di IJN.. pertamanya, klinik paediatrik nyer dah berpindah ke tempat baru.. lebih luas dan lebih selesa.. biasanya, kalau di tempat lama, memang sesak.. sampai ada yang terpaksa berdiri semasa menunggu giliran untuk berjumpa doktor.. sekarang ni, dah selesa yang teramat.. nampak macam tak ramai jer pesakit2 nyer..

ke duanya, masa aku sampai tu, nombor giliran yang tertera kat atas pintu bilik doktor tu adalah 5102.. dan nombor giliran untuk aku pulak ialah 5104.. huhu, seronoknya aku.. biasanya aku dapat selang 30 ataupun 40 dari nombor yang sedang tertera.. satu perubahan yang amat2 ketara, kann..

dan buat pertama kalinya juga, aiman dapat rawatan dari seorang doktor berbangsa arab.. huhu.. aku tak tau la dari negara mana.. bila dia tanya, sihatuka?? aku jawab la, aiman demam.. tetiba nurse tu cakap, dia tak faham kak.. hehe.. tersipu2 aku.. aku pun speaking la, kata aiman ni dah seminggu demam.. dia cuma angguk2 jer.. pastu dia tanya lagi, sihatuka?? rupanya maksud dia tu, dia nak tau aiman ni aktif ker macam budak2 normal.. huh, masalah jugak la kalau dapat doktor macam ni.. tak dapat nak melebarkan perbualan..

dan urusan aku di IJN selesai kira2 jam 10.25 pagi.. satu jam jer masanya.. kalau dulu2, selagi belum pukul 12 lebih, selagi tulah aku tercongok jer kat kerusi kat klinik paediatrik tu.. kekadang tu sampai aiman tertidur2.. keluar dari IJN, kami pergi semula kat kompleks sukan negara tu.. belum habis lagi rupanya meeting member suamiku itu.. dia pun siap suruh kami pergi merayau dulu.. hehe.. apalagi, peluang keemasan ni.. kebetulan dekat2 situ ada shopping complex.. ngeeee..

endah parade, tu la tempat yang kami tuju.. memang pun aku nak beli barang2 sikit.. so, dah terlanjur tu, kami beli la apa yang patut.. kalau nak di bandingkan harganya dengan kat melaka, aku rasa kat sini lebih murah kot.. adalah kurang seringgit, dua.. ok la tu, kann.. selesai jer kami shopping, member suamiku pun telefon.. urusan dia pun dah selesai.. ngam2 jer timing nyer..

aku sampai kat rumah kira2 jam 6.45 petang.. kenapa lambat sangat?? huhu.. dah member suami aku tu ajak pergi kat rumah dia pulak.. kitorang ok jer.. hehe.. janji kami selamat pergi dan selamat balik.. temujanji kat IJN yang seterusnya adalah 9 bulan akan datang.. harap2 masa tu, kami dah punya sesuatu..