Rabu, Mac 11, 2009

misteri nusantara..

aku memang minat dengan cerita misteri ni.. dari episod yang dulu2 lagi aku dah minat.. yang ala2 seram macam ni, boleh la mak aku lepaskan.. kalau cerita keliwon dan yang sewaktu dengannya tu, jangan harap dapat tengok.. tapi, aku tak kisah.. aku pun tak minat nak tengok.. bukannya apa, dah tentu la tengah2 malam nanti kena bangun kalau aiman mintak susu.. kalau dah tengok cerita2 macam tu, mesti teringat2 kann..

tapi, rumah aku tu memang ada 'sesuatu'.. bapak saudara bekas suamiku dulu, ada membela 'benda2' ni.. masa mula2 aku berpisah dengan suamiku dulu, dia memang ada menghantar benda tu.. tapi, bukan aku yang terkena.. mungkin dinding diri aku ni kuat sikit, kot.. tapi, mak pulak yang dapat.. kesian jugak kat mak.. mak bukannya sakit tapi, telinga mak di'pekak'kan.. puaslah mak pergi berubat.. dan, alhamdulillah, berjaya juga pulih.. biasalah, kalau dah sakit kena cara halus ni, kenalah berubat dengan yang pakar pasal benda halus ni.. bomoh tu menggunakan 3 biji telur untuk meng'alin'kan telinga mak.. dan bila telur tu dipecahkan, ada yang berisi tanah kubur.. ada yang berisi paku berkarat.. dan ada yang berisi kain putih yang dah tak putih lagi..

sekarang ni, mak dah sihat dari benda2 macam tu.. tapi, benda tu masih lagi mengganggu mak.. mak selalu berdoa agar tidak ditunjukkan benda tu pada dia.. jadi, benda tu cuma ganggu mak dengan bunyi2an aje la.. bila mak mengaji atau baca yaasin, benda tu akan mula mengetuk2 tingkap kaca bilik mak.. kebetulan, bilik mak paling depan sekali.. jadi, benda tu cuma dok kat situ je la.. tak de pulak dia masuk bilik aku.. tapi, sejak mak amalkan ayat kursi wakaf 9 yang aku dapat dari ayahanda mountdweller, benda tu dah senyap.. syukur alhamdulillah..

dulu, masa aiman baru berusia 3,4 bulan, dia selalu menangis waktu maghrib.. masa tu aku bekerja di pasaraya, jadi selalu balik pukul 10 lebih.. jarang2 dapat balik awal.. kesian kat mak, kena handlekan aiman seorang diri.. mujur jugak tak lama lepas tu, suamiku dapat bekerja mengikut waktu pejabat.. dapatlah dia temankan mak..

pada 4,5 bulan yang lepas, masa tu aku balik rumah betul2 waktu maghrib.. lepas waktu kerja, aku dan suamiku terus pergi shopping untuk beli susu aiman.. sampai kat rumah, aku sangkakan mak ada dalam bilik sebab masa kereta aku berhenti depan rumah, aku nampak cermin nako bilik mak tu macam digerakkan.. bilik mak memang gelap masa tu tapi, memang cermin tu digerakkan seolah2 ada yang meninjau.. sebab aku nampak imbasan lampu jalan pada cermin tu..

bila aku dah masuk ke dalam rumah, aku masuk bilik mak.. berdiri bulu roma aku bila bilik mak kosong.. rupanya mak dah pergi ke surau.. so, siapa yang tinjau aku balik tadi?? aku tak ceritakan pun pasal ni pada mak.. kalaulah mak tau..

18 jejak bertapak:

arryani berkata...

Kak,

Kita banyak juga alami benda2 mcm nih. Tapi, tiap kali ngadu ngan hubby kita, dia tk pernah pcaya.

So...

Bila2 masa kita alami2 bnda2 mcm nih, kita diamkan diri jek. Buat2 tak tau...pas tu, takut tu hilang ngan sndirinya...

Kita penah ngadu ngan mak kita. Mak kita buatkan kita smbahyang hajat. Mlmnya, mak kita plak diganggu.

Kerana kita tak nak mak kita di apa-apakan, kita tak penah ngadu ngan dia lepas tu..Kita tanggung sorg2.

Kdg2 bnda ni ssh nak pcaya kan.? Tkuat org ingt kita wat2 cerita kan??

arryani berkata...

Nak tambah sikit...

Ada sorg Mak Cik cakap, kita ada "penjaga". Bila kita ckap ngan hubby, dia gelakkan jek. Dia cakap mmg dia(hubby kita la) jaga kita. Geram kan??


Yang pasti, kena berserah pada Allah. Kerana dia pun makhlukNYA juga.......

BudAk hijAu berkata...

puaka niyang apik betullah... :D

sakurasa 2 berkata...

eeee memang misteri....

ku tak sempurna berkata...

takutnya....
klu sy kompem tak duk sorang2 dlm rumah tu...

manusia ni macam2 kan... sanggup menyusahkan hidup org... dorag gembira bila tgk org lain derita...


isssyyyhhhh

nurdaniella berkata...

salam arryani, huhu.. mungkin betul 'dia' jaga yan, kot.. selagi 'dia' tak ganggu hidup kita, tak pe la..

budak hijau, memang puaka pun..

sakura. hehe..

nurdaniella berkata...

ku tak sempurna, memang betul tu.. pantang je dengar ada orang sakit, pasti dihantarnya 'benda' tu.. tumpang makan la tu..

Tie berkata...

Ooo...tak sangka ya...mak Nur kena gitu...takut gak.

Rumah tu rumah sendiri ke ? Kalau rumah sewa, eloklah pindah dok tempat lain, tapi jangan beritahu kat orang

Uncle Lee berkata...

Hello Nurdaniella, If my jurassic Bahasa is correct, I think you need someone to come say some prayers, bless the house?
Then you'll feel better.
Have a pleasant week, Lee.

chekdenoor berkata...

Nur ......hmm....kesian mak nur...sure dia tertekan......tapi .....nak buat cam mana kan...... banyakkan amal ibadah kat rumah....insyaallah...benda-benda cam tu akan tak suka dan lama-lama...sure benda tu akan cari jalan keluar........

PUTUBAMBU berkata...

uish..seriau ah gini...

@cu SaYaNg berkata...

erk...seram nye kak...
dh le acu dok sorang2 je kat umah,mohon dijauhkan la dr bende2 nie semua..Amin

fazemy berkata...

Kdg saya pelikla. Knapa bend amcm tu suka ganggu org2 yg tertentu je erk. Cth dlm 1 rumah..org yg sama je kena..org lain tak nampak. pelik pelik..

nurdaniella berkata...

kak tie, tu rumah mak.. dah habis bayar pun.. kalau ada duit, memang nak jer pindah rumah lain.. huhu..

uncle lee, i don't think we need someone else to pray for us.. we can do it ourselves.. thanks for the concern.. and have a pleasent weekend too..

kak chekdee, syukurlah sekarang ni dah berkurangan gangguannya.. cuma mak kena kuat semangat lagi jer..

putu, memang menyeriaukan..

acu, selagi tak de orang yang dengki kat kita, tak de la di ganggu..

emy, betul tu.. akak pun pelik..

Ibnurashidi berkata...

Salam..cerita tentang hantu. saya ada menulis berkenaannya..silalah melwat dan berkongsi pandangan.

nurdaniella berkata...

salam ibnurashidi, terima kasih sebab sudi jengok blog ni.. nanti akak datang yer..

LotsOfLove-Pearls berkata...

Huhu..
saper agaknya..?

nurdaniella berkata...

LOL, tu yang misteri tu..