Isnin, Disember 15, 2008

gugurnya seekor hamster...

hari sabtu lepas, satu2 nya hamster adikku yang tinggal telah menghembuskan nafasnya yang terakhir.. mulanya, aku perasan yang dia dok terlompat2 masa aku tolong emak memasak.. memang biasanya dia macam tu.. kalau ada orang kat dapur, dia akan menunjukkan kecergasannya.. tapi, aku betul2 tak sangka itu adalah tanda2 yang dia akan pergi.. [ceh, syahdu la pulak]

aku tak tau apa sebab kematiannya.. nak kata mati kelaparan, ada makanan dalam bekasnya tu.. nak kata mati kehausan, air pun banyak lagi.. tak tau la kenapa.. jadi, bila adik balik hari ahad lepas dan tanya kenapa hamsternya mati, aku cuma jawab, ajal dia dah sampai.. huhu..

agaknya, dia kesunyian kot.. dulu, adik beli sepasang [menurut cina yang jual tu la.. rerupanya dua2 jantan].. adik aku siap namakan jack dan jill.. konon2 la 'sepasang'.. nak dijadikan cerita, selang beberapa bulan lepas tu, adik beli lagi seekor tapi spesies besar sikit.. esoknya, si jack mati, sebab kena gigit dengan hamster yang besar tu.. haa, menyesal dia..

selang 2 hari lepas tu, hamster yang besar tu pulak mati.. kali ni, kena gigit ngan si jill pulak.. ni kira pembalasan la ni sebab gigit member dia.. tu pasal la si jill tu keseorangan sampai ke hujung nyawa.. emak kata dia mati beragan.. tau tak mati beragan tu apa?? pernah tengok cicak mati kering kat dinding?? tu la mati beragan..

9 jejak bertapak:

- jinggo - berkata...

Kesian Hamster tu : mati kesunyian agaknya..

@cu SaYaNg berkata...

ala sian nye hamster tu...sunyi & sepi sekor2 dlm kurungan dia...

nurdaniella berkata...

tu la pasal.. mati kerana sepi.. huhu..

erisya nor berkata...

dulu pernah ada cadangan nak bela hamster,....tapi ada kawan beritahu, hamster ni senang jaga tapi mudah mati! terus kensel...takut anak sedih!

nurdaniella berkata...

huhu.. nasib baik anak akak kecik lagi.. belum paham pasal kematian ni.. masa nak tanam hamster tu, dia cakap tikus tido..

LotsOfLove berkata...

touchin plak cara huraiannyer..
tersedih plak.. cian dier..
kalau binatang pun,kalau kita dah sayang, sedih amat tue.
dulu pena 'bela' ikan laga. 'meninggal' plak then aku siap 'kebumikan' di depan rumah aku.. sedey..
pas tue xnak bela lg.. xsanggup..

LotsOfLove berkata...

tikus tido?
hahahaha.. terhibur plak.. kim salam peluk cium kat anak ek.. hehehe

nurdaniella berkata...

hehe.. nanti akak sampaikan salam tu yer.. ikan pelaga tu dah selalu bela.. tu lagi senang mati.. kesian pulak kat anak bila ikannya selalu mati.. sensitif sangat la ikan pelaga ni.. susah nak jaga..

LotsOfLove berkata...

tulah..
kwn sy ada bela seekor..
huhu.. chantik jer..