Isnin, Disember 01, 2008

satu pertemuan yang tak di duga..

petang semalam, kira2 hampir pukul 7, ada tetamu datang ke rumah.. waktu itu, aku di dapur.. nak masak nasi.. terdengar emak memanggil aku memberitahu ada orang datang mencari aku.. dalam suasana yang hampir gelap dan di tambah dengan kerabunan mataku, aku tak dapat mengecam siapa tapi hatiku dah berdebar..

bila dah bertemu, aku hampir2 menitiskan airmata [walaupun sebenarnya airmata itu dah bertakung].. dia adalah seorang teman yang sudah hampir 6 tahun tidak ku temui walaupun jarak yang terpisah antara kami cuma 30 kilometer sahaja.. terlerai sudah rinduku padanya walaupun pertemuan itu cuma seketika.. aku ajak dia masuk tapi dia nak cepat..

aku bertemu dengannya pada tahun 2000 dan kami menjadi rapat mungkin kerana kami sebaya dan mungkin juga waktu itu, situasi kami serupa.. menjadi ibu tunggal walaupun aku waktu itu masih di dalam proses perceraian.. banyak yang kami lalui bersama dan banyak juga rahsia yang kami kongsikan bersama.. antara kami tidak ada soal kau, kau dan aku, aku.. kami juga tidak pernah berkira.. susah dan senang bersama.. yang paling aku tak boleh lupakan waktu balik dari kerja, pukul 7 malam.. kebetulan sebelum itu, hujan turun selebat-lebatnya.. dan banjir kilat telah menyebabkan laluan untuk keluar ke jalan besar sesak.. bayangkan semua pekerja shift pagi di kilang yang ada kat situ balik pada waktu yang sama.. memang jammed giler.. dan kebetulan, aku tumpang kereta dia.. kebetulan juga, minyak keretanya dah tinggal nyawa2 ikan.. punyalah risau hati kitorang masa tu, sampaikan nak bukak radio pun takut.. masa tu sama2 bodoh.. ingatkan radio pun pakai minyak.. hehehe... dalam risau2 tu pun, boleh mengekek2 lagi ketawa...

tapi, itu semua dah jadi kenangan sekarang ni.. aku berharap sangat, suatu hari nanti, aku dapat bertemu semula dengan dia dan seluruh ahli keluarganya..

4 jejak bertapak:

erisya nor berkata...

salaams nurdaniella,
semoga kan bertemu semula ngan teman tuh...erisya pun selalu rindui teman2 lama...walau teman baru kian bertambah:)

nurdaniella berkata...

ye la, biasanya yang jadi kenangan tu adalah lebih indah...

LotsOfLove berkata...

aku xtahan..
nak ketawa leh? hahahaha..
jimat petrol..

nurdaniella berkata...

LOL, ketawalah.. akak pun ketawa bila terkenangkan kebodohan masa tu..