Selasa, Mei 12, 2009

begini kisahnya..

petang rabu yang lalu;

abang ~ ibu, abang kena halau dari kelas tuisyen..


aku ~ kena halau?? kenapa pulak??

abang ~ entah la cikgu..

aku ~ mesti abang ada buat salah ni.. takkan la cikgu nak halau macam tu jer.. abang tak buat kerja yang cikgu bagi ker??

abang ~ ada la dua, tiga kali abang tak buat kerja tuisyen tu..


aku ~ haa, patut la cikgu marah.. tapi, naper sampai kena halau dari kelas pulak??

pagi khamis;


abang ~ hai ibu.. tengah buat apa??


aku ~ abang tak sekolah ker??

abang ~ hari ni pahang cuti la, ibu..

aku ~ oooo.. abang dah sarapan??

abang ~ dah..

aku ~ abang dah bagitau ngan ayah pasal kelas tuisyen tu??

abang ~ lom lagi.. abang takut la ayah marah..

aku ~ abang bagitau la.. lebih baik abang sendiri yang bagitau.. kalau ayah dengar dari orang lain, lagi la ayah marah..

abang ~ nanti la abang bagitau.. petang esok ayah balik.. abang takut la ayah marah, ibu..

aku ~ abang sms la ayah.. kalau dia nak marah pun, dalam telefon jer.. esok dah reda la marah ayah tu..

abang ~ nanti la, ibu..

pagi jumaat pula;


abang ~ ibu, tengah buat apa tu??


aku ~ aik, cuti lagi ker??

abang ~ tak de la.. abang bangun lambat tadi.. ibu tiri tak kejutkan..

aku ~ adik pun tak sekolah??


abang ~ ha'ah..


aku ~ anak ibu tiri sekolah tak??

abang ~ anak dia sekolah.. abang ngan adik jer tak sekolah..

aku ~ abang dah sarapan??

abang ~ abang minum air milo jer.. tu pun buat sendiri..

petang jumaat yang sama;


abang ~ ibu, nanti tolong top up kan abang 3 ringgit yer..


aku ~ ok..

tengahari isnin;

farahin ~ hello, ibu.. ni angah ni..

aku ~ ibu tau..

farahin ~ ibu, angah nak ucapkan selamat hari ibu.. angah ingat nak tepon semalam.. tapi, henset abang dah kena rampas ngan ayah..

aku ~ oooo.. ibu dah agak dah.. patut la ibu call, asyik masuk voice mail jer..

farahin ~ ayah rampas henset abang sebab abang kena buang dari kelas tuisyen..

aku ~ ibu tau.. abang dah cerita ngan ibu..

farahin ~ cikgu tu bagitau ngan ayah, abang asyik main henset jer dalam kelas.. sebab tu la, cikgu tu marah..

aku ~ ooo.. patut la.. tapi ibu tak pernah sms kalau abang ada kelas tuisyen.. ni mesti abang sms ngan kawan2 dia ni..

farahin ~ tu la..

aku ~ abih tu, abang dapat tuisyen lagi tak??

farahin ~ cikgu tu suruh abang janji ngan ayah, ngan cikgu.. jangan main henset dalam kelas lagi.. ayah kata lepas pmr nanti baru ayah bagi balik henset tu..

aku ~ huhu..

13 jejak bertapak:

chekdenoor berkata...

chekdee sedihlah baca kisah anak-anak nur......... hmmmm kisian mereka kan......

PUTUBAMBU berkata...

kesian abang..

tapi takpe.. i'm sure he'll learnt his lesson..


* naper ibu tiri tak kejutkan dia gi sekolah..? anak dia sendiri dikejutkan pulak...

nurdaniella berkata...

kak chekdee, hati saya hancur kak bila ibu tiri dia buat cam gitu.. huhu..

putu, tu la pasal.. dia memang tak pernah sayangkan anak2 akak.. akak jugak harap si abang akan lebih tumpukan pada pelajaran..

- j o h a r i - berkata...

harap sabar ye kak..
doakan anak2 akak berjaya
x kira di mana dia berada
dan seteruk mana dugaan yg diterima

nurdaniella berkata...

johari, terima kasih yer di atas sokongan tu..

en_me berkata...

sodeyy kannns.. ehehe

arryani berkata...

Sebenarnya benda2 ni buat dia jadi kuat dan independant nanti...Percayalah..

naz ilyn berkata...

salam...
kkdg kesusahan, kesedihan, keperitan dan segala macam dugaan juga ujian membuatkan diri kita lebih tabah, kuat dan bercita-cita tinggi... sentiasalah beri sokongan dan bimbingan agar mereka tidak salah haluan dan beri sepenuh tumpuan pada pelajaran...

kakyong berkata...

salam daniella,

lama nyer tak ke mari.. daniella sihat?

tak per lah, abg will learn his lesson.. cuma terkilan lah dengor hal ibu tirinya tuh.. sian anak2 daniella..

semoga daniella terus doakan kebahagian & kejayaan anak2.. doa seorang ibu yg tulus mulus dipandang Allah.. tabah & kuatkan hati....

dnasura berkata...

kak,
saya sedih bila ada orang macam ibu tiri kepada abang yang bersikap mementingkan diri dan kaum sendiri semata-mata. dia tak patut buat macam tu meskipun dia tak suka pada abang dan angah, sebab budak2 ni jenis mengingat, sampai ke besar dia akan ingat apa yang berlaku pada diri dia ketika umur macam ni. setiap kita kena tahu, mungkin sekarang kita diatas, bila2 tuhan boleh tarik nikmat tu dan mungkin orang yang pernah dianaiya kita yang akan membantu kita semula.

kita doakan ibu tiri tu sedar kesilapan dia. dan semoga abang dan angah akan terlindung dari segala kesulitan.

budak2 cam abang tu memang suka gadget, biasalah saya dulu pun pernah kene denda sebab bawa handphone ke hostel. hihi.


selamat hari ibu kak, semoga perjuangan dan pengorbanan akan akan berhasil. kedudukan seorang ibu begitu tinggi di sisi agama islam, sehingga Islam menaikkan tarafnya tiga kali lebih tinggi daripada seorang ayah.kan?

LotsOfLove-Pearls berkata...

Salam Kak..
Tak heranlah napa gelaran ibutiri tu "JAHAT" kan..
memang dlm realiti pun kureng..
cian anak2 akak..

moga mereka lebih matang..

Uncle Lee berkata...

Hi Nur, interesting conversation.
Love your play of colors here. Lee.

nurdaniella berkata...

en me, memang sedih rasanya..

arryani, harap2 nyer begitulah.. cuma akak tak nak dia bawa sekali perasaan dendam tu..

naz ilyn, terima kasih atas kata2 tu.. akak cuma mampu bimbing dari jauh jer..

kak yong, terima kasih.. memang akak selalu mendoakan yang terbaik untuk anak2 akak..

dnasura, lama tak dengar cerita.. link adik dah terdelete ari tu.. huhu..

LOL, tu la pasal.. bukan dalam drama jer mereka ni 'jahat'.. realitinya pun ada macam tu.. tapi, akak percaya tak semua ibu tiri tu jahat.. cuma anak2 akak tak bernasib baik..

uncle lee, thanks.. hehe.. hope u have a nice day..