Khamis, Mei 07, 2009

zaman sekolah..

dulu, masa zaman persekolahan, aku dok kat asrama.. masa darjah enam lagi aku dah dicampakkan kat asrama tu.. huhu.. banyak faktor yang menyumbang untuk aku masuk kat situ.. pertamanya, asrama tu untuk anak2 yatim dan miskin.. tapi, rasanya hanya satu persen jer kot yang yatim ataupun miskin.. satu persen tu termasuklah aku sebab ayah meninggal masa aku darjah 4.. keduanya, sebab mak aku pun dulu dok kat sini.. tapi bukan sebab mak aku ni yatim ataupun miskin.. dulu, inilah satu2 nya sekolah yang ada pengajian dalam bidang agama.. sebelum kerajaan negeri menubuhkan sekolah agama mereka.. dan yang ketiganya, sebab kakak sepupu aku pun belajar kat sini.. aku tengok dia macam seronok jer dok kat asrama ni.. tu la pasal aku setuju jer bila mak nak masukkan aku kat sini.. ala, masa tu baru nak masuk 12 tahun.. mana la tau nak fikir panjang2.. huhu..

tapi, orang kata zaman persekolahan adalah zaman yang paling indah, kann.. kalau diingatkan balik, secara keseluruhannya, seronok jugak la dok kat asrama anak yatim ni.. lebih2 lagi kalau bulan puasa.. boleh dikatakan, tetiap hari ada orang datang melawat.. hari sabtu dan ahad, jangan ceritalah.. pagi, tengahari, petang.. padat jadual kitorang.. masa dok asrama tu, baju raya tak payah nak beli.. bayangkan, mereka2 yang datang melawat tu, bukannya datang dengan tangan kosong.. ada yang bagi beras.. ada bagi sejadah.. dan selalunya diorang bagi kain ela.. best wooo..

dan biasanya, kalau mereka2 yang datang pada waktu cuti ni, kitorang akan persembahkan nasyid.. seingat aku, cuma sekali jer aku berpeluang jadi solo.. hehe.. bukan sebab suara aku tak sedap tapi ada sorang kakak tu, suara dia lagi power dari aku.. memang sedap.. dulu aku lupa nak bagi dia tabik spring.. hihi..

pada ujung minggu, kitorang abihkan masa petang2 tu dengan beriadah.. biasanya kitorang main baling2 tin.. penah dengar tak?? biasanya kitorang guna tin susu.. lagi tinggi susunannya, lagi best.. lama sikit masa nak susun tu.. dan mungkin sebab masa tu badan aku masih dalam kategori comel, jadi, aku la yang paling licik sekali.. susah nak kena baling ngan bola netball tu.. mungkin sebab tu jugak, aku selalu jadi rebutan.. hehe..

sekarang ni, semuanya dah jadi kenangan.. mungkin kenangan terindah dalam hidup aku..

12 jejak bertapak:

Tanpa Nama berkata...

Seronok gak apa zaman sekolah akak tu...Ada kwn ramai. Dulu saya, susah nak dapat kawan(masa sek rendah). Sebab saya susah dulu. Pakai kasut koyak2. Org tak suka...Yang berkawan, adalah sorang dua...Tu pun anak cikgu sebab kitaorg blajar sama2...

Kiranya zaman akak lebih beruntung...Ada org bagi kasut dan baju...Saya tak ada pun..Cuma ade sekali, saya dapat kasut sekolah free-cikgu bagi secara peribadi. Masa tu saya dapat score paling tinggi kat klas...hehe Seronok jugaklah, dapatlah ganti kasut saya yang koyak tu...Kasut saya yg koyak tu saya siap jahit tau...sedih bila ingat..

Tanpa Nama berkata...

Beruntunglah Nur, kerana punya kenangan indah sewaktu sekolah. Berbeza dengan kak tie. Namun, kak tie tetap bersyukur kerana segalanya ada hikmahnya... :)

Dearie Pearls berkata...

sedey plak LOL baca comment kak arryani..
nway kak..
zaman budak2 paling best coz masalah2 hidup xsangat mengganggu tapi LOL dah mula berfikir since ma mom 'gone'..
dewasa trus LOL.. hahaha..

zaman sek ren LOL best. dan LOL ader postkan zaman2 kanak2 tu tapi most of n3 tu tipu dan ader gak yang betol..
hahaha..
yg betol: laju berlari, sedikit bijak, disayangi cikgu2..
lupa dah.. haha..

suara kak memang power ar..
LOL 1st time dgr dah 'fall in love'.
hahaha...

keep d memori sis..

Dearie Pearls berkata...

Happy Mother's Day, Kak..

Be Happy..

Sayang Kak..

chekdenoor berkata...

Salam,

Zaman sekolah akak...hmm...tak best sgt...sebab akak ni.... nerd ...sebab asyik study jer.... dan keluarga kat rumah pulak...tak happy sebab mak dan abah asyik gaduh....pinggan mangkuk asyik terbang melayang-layang ....so....masa tu akak fikir...nak study sungguh-sungguh supaya boleh masuk u...dan nak mulakan hidup baru.......

Kehidupan lama tu memang satu mimpi ngeri....... hmmmm

Sebab itu...bila akak kata...mak dan abah akak bukan lah idola hidup ini dan amak dan abah akak juga bukanlah orang yang menyumbangkan kejayaan dalam hidup ini.... ramai yg tak faham......

Lee berkata...

Hi Nurdaniella, how you doin'? You keep well, best regards, Lee.

naz ilyn berkata...

salam....
SELAMAT HARI IBU kak... sila ambil kad dan award yang tak seberapa dari sy terima kasih...

BudAk hijAu berkata...

kwn2 sekolah ku suma dah nk kawen!!adeh...

nurdaniella berkata...

salam arryani, huhu.. kisah awak lagi sedih, kann.. apapun, itu semua dah jadi kenangan..

kak tie, betul tu.. segala2 yang terjadi dalam hidup kita ni, pasti ada hikmahNya..

LOL, sebab tu akak suka zaman sekolah.. kita tak sakit kepala nak fikir masalah2 'negara' ni.. hehe.. cuma perlu belajar pastu main2.. seronok, kann..

LOL, luv u too..

kak chekdee, huhu.. orang takkan faham masalah kita, kann.. tak semua anak2 yang berjaya tu, hasil didikan dari ibu dan ayah.. saya mula ada keyakinan diri bila dah dok kat asrama.. kalau dok kat rumah agaknya, mesti saya ni jadi pemalu yang teramat.. ye la, mak asyik jaja cerita2 buruk kita pada jiran2 jer..

uncle lee, i'm quite busy right now.. have a nice day uncle..

naz ilyn, selamat hari ibu jugak.. award?? terima kasih.. nanti akak amek yer..

budak hijau, awak bila pulak nak kawen?? jangan asyik cari hantu jer..

en_me berkata...

nostalgia kannns..

nurdaniella berkata...

en_me, memang betul tu.. nostalgia yang memang lumayan..

maza berkata...

wahhh ekau jadi rebutan yo... hehehe

maso anak dara dolu2 pun jadi rebutan tak?

hehehhee