Selasa, Februari 10, 2009

Oleh HASHIM P. MAMAT

KUALA KANGSAR 6 Julai -

Abang Menteri Besar Perak, Fadhil Jamaluddin menganggap adiknya, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar tidak layak menjadi menteri besar bagi kerajaan campuran Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang.

Menurut beliau, sebagai seorang abang sulung, beliau amat berharap adiknya itu sedar tentang apa yang berlaku sekarang dan mengajaknya supaya merenung semula sejarah kehidupan silam mereka sekeluarga. Kata beliau, sebagai seorang Islam, adiknya itu sepatutnya mengenang budi dan jasa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang telah membantu menyediakan pendidikan kepada adik beradiknya hingga ke pusat pengajian tinggi di luar negara. Katanya, tanpa bantuan biasiswa kerajaan BN yang memperjuangkan dasar pelajaran bagi membantu kaum Melayu, sudah tentu adiknya itu tidak mampu menjejakkan kaki ke menara gading.

''Kami daripada sebuah keluarga miskin dan bapa kami hanyalah seorang penoreh getah, jika tidak ada biasiswa yang disediakan kerajaan BN macam mana kami 14 beradik hendak bersekolah apatah lagi hendak masuk universiti di luar negara. ''Jika hendak kira pendapatan bapa sebagai penoreh getah yang mempunyai 14 orang anak memang sukar bagi kami untuk bersekolah tetapi alhamdulillah... 11 orang daripada adik beradik kami berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti. ''Parti UMNO yang menjadi tunjang kepada BN sebenarnya yang telah membantu kami, perjuangan parti itu membela orang Melayu telah membolehkan ramai adik beradik saya masuk ke universiti," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada Utusan Malaysia selepas menghadiri Program Perhimpunan Melayu Perak anjuran Gerakan Belia 4B Perak di sekolah Menengah Teknik Padang Rengas di sini hari ini. Mohammad Nizar merupakan seorang jurutera perunding lulusan Aston University of Science and Technology di Birmingham, England. Mengulas lanjut, Fadhil yang juga pensyarah Institut Perguruan Darul Aman Jitra, Kedah berkata, orang Melayu sepatutnya sedar tentang perjuangan UMNO dan BN yang sehingga kini telah berjaya melahirkan ramai daripada kalangan bangsanya menjadi orang berjaya. Justeru, jelas beliau, adalah tidak manis sekiranya seseorang yang telah berjaya hasil daripada perjuangan UMNO dan BN akhirnya bertindak menentang kerajaan pula.

''Saya berasa bangga di atas usaha kerajaan BN yang memerintah negara selama 50 tahun kerana berjaya melahirkan anak-anak Melayu yang berjaya dalam pelbagai bidang. ''Mereka yang berjaya itu termasuklah adik saya yang kini menjadi Menteri Besar Perak. Jadi saya rasa semua yang berjaya termasuk adik saya tidak boleh menafikan perjuangan UMNO dan BN selama ini," ujar beliau. Justeru, Fadhil menyeru semua pihak terutama sekali adiknya itu supaya memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada pemerintahan kerajaan BN yang kini diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Katanya, perjuangan UMNO tetap berpegang pada Islam dan memperjuangkan hak orang Melayu dan tidak pernah sama sekali mengenepikan hak bangsa-bangsa lain.

''Saya kesal apabila pada masa ini ramai yang telah berjaya seakan-akan melupakan jasa pemimpin pelbagai bangsa terdahulu yang sanggup bersatu dan bersetuju dengan kontrak sosial untuk mencapai kemerdekaan negara. ''Mereka ini macam orang tak tahu sejarah kerana saya dapat lihat pihak pembangkang dengan lantang sengaja mengapiapikan soal ketuanan Melayu dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu yang telah tercatat di dalam Perlembagaan," katanya. Kata Fadhil, beliau difahamkan bahawa kerajaan negeri Perak yang dipimpin oleh adiknya dari parti Pas telah menandatangani 'Perjanjian Pangkor II' dengan DAP yang antara isi kandungannya melarang menteri besar menyebut negeri Perak diperintah oleh lslam. Difahamkan, dalam perjanjian itu Mohammad Nizar sebagai menteri besar juga tidak boleh menyebut terma yang berkaitan dengan Pas atau bahasa Arab seperti Hudud, Qisas dan sebagainya.

Katanya, ini akan mengubah persepsi orang Melayu terhadap kontrak sosial yang boleh menimbulkan rasa tidak puas hati kalangan masyarakat lslam dan juga orang Melayu. Beliau tidak menafikan perjanjian tersebut jika ditunaikan oleh pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak bakal menimbulkan implikasi besar dan akan mewujudkan penentangan besar-besaran oleh orang Melayu. ''Jadi saya harap UMNO Perak bangkit bagi mengembalikan maruah bangsa dan agama lslam yang kini cuba diperalatkan di bawah 'Perjanjian Pangkor II' kerana ia jelas bertentangan dengan konsep perkongsian kuasa yang diamalkan selama ini," katanya. Difahamkan, DAP telah meminta Nizar menandatangani surat 'Perjanjian Pangkor II' sebelum bersetuju melantik wakil Pas itu menjadi Menteri Besar Perak.

13 jejak bertapak:

Ayahanda berkata...

Salam..

Tu cakap orang UMNO dan BN cuba dengar cakap orang Law dan PR pula...

http://art-harun.blogspot.com/2009/02/perak-crisis-unsolicited-legal-opinion.html

arryani berkata...

Kita banyak mendengar cakap-ckap orang. Ada cakap2 UMNO, cakap2 kairy, cakap2 abang bekas MB, cakap2 PKR, cakap2 DAP...

Yang pasti, cakap-cakap kita kita ni....siapa yg nak dengar..

kita tak nak lagi di hidangkan dengan berita2 rusuhan, kita tak mahu lagi ada abang2 dan kakak2 kita yg dibuang kerja, kita tak mahu lagi, ada anak2 kita yang tertinggal dalam plajaran gara2 dek sistem pemblajaran yg kurang berkesan dan sesuai. Kita tak mahu lagi diperbodohkan oleh org2 yg ada kepentingan peribadi dalam mmperjuang sesuatu parti.

Kita tak nak dah...

Tapi...macam biasalah, kita cakap dan kita yang kena dengar sendiri.

Suka Bebel berkata...

malas aku campur hal politik nih.kotor belaka.huhu

nurdaniella berkata...

salam ayahanda, lain padang lain belalang.. cuma satu jer harapan saya, moga orang melayu tetap bersatu tanpa mengira parti dan pendapat.. boleh ker??

arryani, tu la pasal.. kita ni ibarat kuman di seberang laut.. walau betapa kuat kita bersuara, tetap jugak tak didengari.. huhu..

suka bebel, betul betul betul.. biarlah kita jadi pemerhati jer.. nak masuk politik?? tak kuasa..

LotsOfLove-Pearls berkata...

Salam kak..
Rindu amat deh..
ngeeeeee..
Risau dengan keadaan politik yang semakin celaru..

kekadang kita terlupa darimana asal usul kita..

bila sesuatu terjadi barulah kita tahu tingginya langit namun bagi kes Ex-MB pulak..
no comment!

**Risau dengan saman Karpal terhadap Sultan..

DAULAT TUANKU..

nurdaniella berkata...

hai LOL.. rindu jugak la pada LOL.. akak pun risau dengan orang2 politik sekarang ni.. semuanya ada agenda tersendiri..

mountdweller berkata...

Salam anakanda.

Uncle tidak salahkan sesiapa. Rezeki datang dari Allah dan melalui sesiapa saya yang ditakdirkan.

Apakah Nabi Musa juga tidak mengenang budi kerana derhaka kepada Firaun yang membesar dan memberikan kemewahan kepadanya?

mountdweller berkata...

'sesiapa saja' silap taip tu!

Tie berkata...

Hmmm......

Hmmmm.....

Hmmmm......kak tie pening laa...

nurdaniella berkata...

salam ayahanda, seronoknya sebab ayahanda sudi datang berkunjung.. pasal politik tu, saya malas nak ambik tau sekarang ni.. yang penting, maruah orang melayu tak lagi diperkotak-katikkan..

kak tie, saya laaagi pening.. huhu..

BudAk hijAu berkata...

i buta politik u!! :D

nurdaniella berkata...

salam budak hijau.. buta politik tak pe.. jangan buta hati dah.. huhu..

PIKIRSENDIRILAH berkata...

walaupun dh terlewat tp nak komen jugak..biasa a tu adik pas abg umno..cam kat terengganu..mustafa ali pas abgnya umno..dan byk g tempat2 lain..zaman nabi dulupun dah gitu apatah lagi zaman skrg..tp yg pasti untuk org yg tak nk tau pasal politik..ambik tau pasal agama..dlm agama islam komplete dan lengkap..politikpun ada..so tepuk dada tanye iman..