Jumaat, Jun 12, 2009

hidup ini ibarat roda..

hidup ini ibarat roda.. ada kalanya kita berada di atas.. tapi tak selamanya pula kita kat situ.. ada saat dan ketikanya pasti kita akan bergolek ke bawah juga.. dan, bila kita dah ada kat bawah tu pulak, jangan putus asa.. jangan bermuram durja.. jangan bersedih hiba.. kita banyakkan bersabar.. kita berusaha.. insya Allah, satu hari nanti kita pasti akan berjaya kembali ke atas.. begitulah putaran hidup ini..


dan kita hidup juga berasaskan hukum karma ini.. buat baik di balas baik, buat jahat di balas jahat.. aku akui itu.. belum pernah kebaikan yang aku buat di balas dengan kejahatan.. kalau ada pun, bersabar je la.. sabar tu besar hikmahnya.. kalau kita bersabar dengan semua ujian yang kita terima, insya Allah akan datang pertolongan dari Allah.. kalau kita buat jahat, pasti kita akan terima balasanNya.. mungkin di dunia ni kita terlepas tapi di akhirat kelak, mana kita nak lari??
hidup juga tak selalunya indah.. tipu la kalau hidup tak de dugaan.. macam mana kita nak matang?? bukankah kita belajar dari pengalaman.. setiap dugaan yang kita terima tu, secara tak langsung akan menjadikan kita lebih matang untuk menghadapi hari2 yang mendatang.. manusia ni kan mudah lupa.. jadi, Allah berikan sesuatu yang pahit tu agar kita lebih beringat.. penderitaan lebih mudah menyedarkan kita dari terus leka, kann.. jadi, banyak2 la bersabar yer hati.. pasti suatu hari nanti hidup kita akan seindah pelangi..

6 jejak bertapak:

shi3la berkata...

hermmm ituu lahhh idup namer nyer...kan kak..kadangg2 kiter ingin kann sesuatu tapi tak pernah dapat...kadang2 kiter taknakk pon benda tuh..senang jerk dapatt...kannnnnnnnn....

Moga kiter semua dilindungi-Nya..dan dipermudahkan segala urusan dunia dan Akhirat...

nurdaniella berkata...

salam shi3la.. betul tu.. tak semua impian kan menjadi kenyataan..

LotsOfLove-Pearls berkata...

wah....
penuh makna n3 ini...
akan kusemat kata2mu wahai kakakku tapi adikmu ini masih kadangkala akan terjatuh tergolek-golek..
fuh, sakit badan..

nway, thanks sharin..

nurdaniella berkata...

LOL, huhu.. kita kan kena saling ingat mengingati..

kayteeze berkata...

Betul tu Nur........

kak tie dah merasa susah dan senang...

Tika senang ni masih terkenang2 masa susah dulu.... dan tika senang juga, sentiasa beringat2 kerana segala2nya hanyalah pinjaman dari Nya.

nurdaniella berkata...

kak tie, betul cakap akak tu.. kita hidup kat atas dunia, cuma meminjam dari Allah jer.. bila2 masa jer Allah boleh tarik balik..