Rabu, Julai 29, 2009

kenangan tergolek kat tengah jalan..

aku baru lepas balik dari blog kak tie.. kak tie cerita pasal kemalangan2 yang pernah dia alami.. tetiba aku teringat satu kemalangan kecil yang aku alami dengan arwah ayah dulu..

kalau tak silap aku, kejadian tu berlaku masa aku dalam darjah 4 kot.. tak lama sebelum ayah meninggal.. waktu tu aku sedang dalam perjalanan balik ke rumah.. memang dulu masa ayah masih ada, ayah yang akan menghantar dan menjemput aku dari sekolah.. tak pernah pun aku kena jalan kaki.. aku ingat lagi, pernah satu hari, aku mengikut kawan baik aku balik jalan kaki.. sebab aku seronok tengok diorang jalan ramai2 balik rumah.. dulu2, kereta tak la banyak macam sekarang nih.. masa tu, kalau main lari2 3, 4 kali melintas jalan pun tak de hal punya.. jalan lengang jer.. baru separuh jalan, ayah berhenti kat tepi aku.. terpaksa la aku naik motor ayah.. sepanjang jalan tu ayah bising jer.. ayah kata, lain kali tunggu ayah datang.. lambat macam mana pun, ayah ambik jugak..

pada satu hari, betul2 kat depan pasar sentul tu, ayah nak masuk simpang ke kanan.. memang dari jauh ayah dah bagi signal dah.. masa tu kebetulan ayah baru jer beli motor baru.. signal motor tu siap ada lagu lagi.. aku dengar lagu tu.. dalam sekelip mata, aku rasa macam terhentak dan sedar2 aku dah tergolek kat tengah jalan.. aku nampak ayah menggelupur berlari dapatkan aku.. masa tu, belum rasa sakit lagi.. lebih rasa terkejut.. rupanya ada motor dari belakang yang dah hentak motor kami.. sebab tu la, aku terpelanting kat tengah jalan.. mungkin ayah terseret dengan motor tu sekali..

tapi, memang nasib aku baik masa tu.. mujur tak de kereta yang menyambut masa aku tergolek tu.. tapi aku nampak bas seri jaya pada jarak 100 meter depan aku.. kalau la bas tu laju, mungkin aku dah bersemadi bersebelahan dengan ayah.. aku pun tak la cedera parah.. cuma kulit kat lengan aku ni tersiat sikit.. masa aku baru lepas tergolek tu, aku nampak lengan aku tu memutih jer.. sebab kulit tu baru tersiat dan darah pun masih belum keluar lagi.. syukur jugak sebab tak de yang patah..

seingat aku, sepanjang pengalaman aku jadi pembonceng ayah, cuma dua kali jer aku terlibat dalam kemalangan.. ini kali yang ke dua.. kali pertama dulu, aku baru darjah satu.. itu pun jatuh sendiri jer.. mungkin sebab ada pasir kat selekoh tu.. dan aku luka2 sedikit jer..

28 jejak bertapak:

kayteeze berkata...

Satu kenangan....kadang2 kenangan itulah yang membuatkan diri kita lebih menghargai nikmat yang Tuhan kurniakan...

ieyla berkata...

Salam...kalaulah perkara tue terjadi ketika dewasa nie mesti malu kan...he...he...he....walau apapun biarlah ianya menjadi kenangan...

¤(`×[¤_My4_¤]×´)¤ berkata...

Ehem ehem akak...
sebbek takde pape kan terjadi kat korang...alhamdulillah...parot kat tgn tu ade lagi tak kak?? heheh...
mya tringat mya ade jatuh moto dulu 2 kali gak...dua dua sendirian berhad...mya neh ganas orangnye...skuter penah masok bawah lori sepot sedot..ngeri jerk..

anntaj berkata...

:)
parut ada lagi tak kak???
saya pun ada parut ni sbb tergolek masa mula2 nak blaja motor sorang2.
:)

Miss Izah Mohamed berkata...

salam kak..
nasib baik xde ape2 kn..
ishh takut tol.. sumtimes, salah org len tp kite yg kene..
malang xbbau.. ade d mane2.. uhu

alhmdullilah.. stkt ni izah xpnh lg xcident.. mintak jauh dr smua tu.. nauzubillah

LotsOfLove-Pearls berkata...

aisehmen.....

ngilu adik baca kemalangan nie.

ader nampak lengan memutih lagi..
adesh..

mujur semua baik2 saja...

kalau tak, xsempat aku mendengar suara dier yang membuat kan aku .....

oit... dah kena baling ngn hp..

huhu..
nway, hati2 ok kak....

sis_nita berkata...

ish..
ngilunyerr..
huhu!
mesti sakit gilerr arr..

nurdaniella berkata...

kak tie, betul tu kak.. biasanya bila dah jadi kenangan nih, semua nampak indah.. walaupun masa kena tu memang menyakitkan..

ieyla, kalau sekarang ni tergolek macam tu, mungkin kena berlakon sikit la.. kena kontrol malu tu..

mya, masuk bawah lori siput sedut?? hiiiii.. ngeri jer bila bayangkan.. syukur la mya selamat, kann.. sekarang ni parut tu tak la ketara sangat lagi dah..

anntaj, parut masih ada cuma tak nampak sangat la.. akak belajar bawak motor dulu, masa bawak sorang2, pass round satu taman.. steady jer.. tapi bila abang akak ikut bonceng belakang, terus masuk longkang.. hehe..

miss izah, tu la.. kekadang bila kat atas jalan ni, kena extra hati2.. takut nanti jadi mangsa ataupun pemangsa..

LOL, huhu.. syukur akak tak parah dik.. agak2 sapa la yang baling ngan hp tu yer.. tukang baling selipar tengah sibuk dengan manik2 nyer.. kalau kacau dia sekarang ni, confirm kena baling ngan manik jer.. hehe..

sis nita, bila dah masuk dalam teksi, baru la terasa sakit nyer..

arryani berkata...

Nasib baik masa tu kecik lagik...

Kalo dah beso?? mana nak sorok muka ni...aaahahaha

kuIna LadyInRed berkata...

nasib baik tak ada keta lalu dgn laju...

chekdenoor berkata...

Wah ...pengalaman ngeri gak tu kan...... alhamdulillah umur nur panjang ...so dapatlah kita berkawan dimasa ini.

Anak chekdee yang di jogyakarta nak beli motor....chekdee tak kasi....chekdee risau sangat bila melihatkan penunggang motor excident ........ kalau jatuh sendiri pun sakit gak kan.....ukhusss

nurdaniella berkata...

arryani, tu la pasal..

kuIna, syukur la.. kalau tak, tak tau la nak cakap..

kak chekdee, huhu.. syukur la umur saya dipanjangkan lagi.. kak, jangan la belikan dia motor.. saya pun ngeri la kalau tengok accident yang melibatkan motor ni..

fazemy berkata...

Bahaya kan naik motor ni. Silap imbang sikit boleh jd..blh jd mangsa kemalangan. Berhati2lah slalu yer sape2 yg menunggang mahupun membonceng motosikal tu...mmgla ajal maut di tgn Allah..tp klw mangsa kemalangan motor ni jasad dia ngeri...sedih tgk. mintakla tak jd kat kita semua. Amin...

Rozita berkata...

syukur, umur masih panjang :P

LotsOfLove-Pearls berkata...

saper2 yg ada xtra hp boleh baling kat adik..
huhu..
adik baru jerit sikit kat Kak Arryani dh berterabur manik dia.
huhu....
adik free dia lak bz.. bla adik bz dia ader d mana2..
sob..
sob..

xleh nak main baling2 slipa ngn dia lagi..
dan, dh lama xsengar suara menawan..
kahkah..

a kl citizen berkata...

kenangan memang indah..

alhamdulillah, umur masih panjang

Joe berkata...

salam.

kata orang naik motor bagaikan menggadai nyawa tapi semuanya di tangan ALLAH, kan.

secangkir madu merah berkata...

ella, nasib baik tak de kete yg lalu ek...alhamdulillah..
ada parut tak? kalau ada parut mesti sampai bila-bila pon tak lupa kan..?

kakpah berkata...

ish... ngeri mikirkan bas sri jaya tu. alhamdulillah tak paper.

DaliaLiyana berkata...

dalia 1st time naik motor dah jatuh..bukan nyer bwk moto tp jd pemboncengnyer...masuk hospital gak la 2 mingu...waaaa...abis calar kat tgn dan kaki...huhuh...

shi3la berkata...

huh nasib takder terukkan kak..tapi tersiat kulit pon kira teruk gak tuh...sure pedih nak mampos tetambah time kener air..uiiii..

aisehhhhh terkenang lak peristiwa jatuh motor haku...langgor lembu tueee..hiee takmo ingatt..trauma

Cik_daya berkata...

salam akak

nurdaniella berkata...

fazemy, tu la.. ngeri jer tengok mangsa2 kemalangan ni.. kalau boleh akak pun tak nak belikan motor untuk anak2 akak nanti..

rozita, syukur alhamdulillah.. di beri kesempatan untuk berblogging lagi..

LOL, nampak gayanya lepas raya la baru si arryani tu free.. pas ni akak pulak menyepikan diri.. huhu..

akak kl citizen, betul tu.. biarpun pahit tapi bila dah namanya kenangan, tetap indah untuk dikenang..

joe, betul tu.. ajal maut di tangan Tuhan tapi kalau boleh elakkan la nyawa kita tergadai kat jalan raya nih..

cik madu, syukur la jalan tengah lengang masa tu.. parut masih ada..

kak pah, huhu.. saya rasa saya nampak muka driver bas seri jaya tu..

dalialiyana, 2 minggu kat spital?? huhu.. syukur la tak de yang patah riuk..

shi3la, ha'ah la.. masa nak mandi kena angkat tangan tinggi2.. huhu.. mati tak lembu yang kena langgar tu??

daya, salam kembali..

naz ilyn berkata...

salam... Alhamdulillah takde apa-apa kalau tidak tak dapatlah sy berblog dengan akak.

nurdaniella berkata...

naz ilyn.. huhu.. betul tu.. tak dapat la kita nak berkongsi2 cerita dan kasih..

Kak Long berkata...

Mesti sakit betul kan?
Lepas tu serik tak naik motor?

nurdaniella berkata...

kak long, memang sakit kak.. saya pun tak ingat saya serik ke tak.. tapi rasanya tak kot.. sebab memang tu jer transport nak ke sekolah.. bila ayah dah meninggal, baru la merasa kena jalan kaki..

LotsOfLove-Pearls berkata...

Rindu Kak..

:(