Sabtu, Julai 25, 2009

kisah farahin..

aku buat n3 ni atas permintaan si shi3la..

Blogger shi3la berkata...

celaka punyer ibu tiri..mau haku sumpahh jadik mentadak mentadu kanggg...huhhhh

so camner skang nihh..busu dah belikn ker kak..kak Farah kat sg buloh kat ner..naper diyer dok ngan maksedara diyer...maaf kalo soklan sayer mengimbau kisah lamer..just ignore it..

hoooo kalo akak ader dtg sg bulohh roger sy tau...sayer ader adik kat hospital sg buloh..nurse..

hehe, jadinya aku nak cerita la pasal anak dara aku tu.. kenapa dia kena duduk ngan mak saudaranya tu.. mulanya memang dia dok kat bentong bersama2 ngan anak2 aku yang lain.. sama2 dengan ibu tirinya tu la.. anak2 aku ni, bila diorang balik kampung, confirm diorang akan lari kejap datang rumah mak aku.. semata2 nak jumpa ngan aku la, kann.. walaupun di tegah dan di halang oleh ayah mereka, tapi kerana kasih dan sayang diorang pada aku, tetap jugak la arahan tu diengkari..

punca kenapa farahin ni terpaksa dok ngan mak saudaranya ialah bila ibu tirinya mendakwa selalu terpandangkan mak aku bila farahin ni ada.. maknanya, setiap kali dia pandang anak dara aku tu, dia akan ternampak mak aku.. logik ker tu?? cara dia tu seolah2 macam mak aku ni ngan aku2 sekali ada guna bomoh la.. hiiiii, tak kuasa aku.. bila farahin cerita ngan nenek dia pasal hal ni, keluar la kata2 ni dari mulut mak aku tu.. 'daripada nenek buang2 duit nak upah bomoh tu, baik la nenek beli ubat untuk nenek.. ada jugak la faedahnya'.. huhu..

aku pelik dengan mentaliti ibu tiri farahin tu.. apalah singkat sangat akal fikirannya tu.. biasanya orang yang suka fikir yang bukan2 ni, kekadang dia yang pernah/selalu buat macam tu.. sebab tu dia fikir orang lain pun sama macam dia.. tolong la, belum ada sapa2 pun dalam famili aku yang sanggup nak berbomoh2 ni.. buat dosa jer.. dah la amalan kurang, nak tambah dosa lagi..

maka sebab tu la si farahin ni dihantar ke sungai buloh tu.. semata2 nak jaga perasaan sang ibu tiri.. kekadang tu aku terfikir, ada hikmahNya jugak kenapa aku bercerai dengan lelaki tu.. rupanya sebab bodohnya melantun2..

16 jejak bertapak:

LotsOfLove-Pearls berkata...

Hohooooo...
Bodohnya melantun-lantun?

Hahhaa.. aku suka sungguh penggunaan melantun-lantun tue..?
nak nengok ar cmner 'bodoh' tu melantun?

Hahha..
juz kiddin ok kak..
lawak ar..

Cian Farahin jadi mangsa..
Dah Farahin tu cucu mak akak, jadi tak heran lah muka mirip jer..

mawar merah berkata...

huhuhu...sian kat Farah tu, naper bapaknya tak antar kat umah Nur jer, tentu suke kan....

sis_nita berkata...

salam nur..

betul tu..
kekadang org yg penah berbomoh2 ni lerr yang selalu kata orang lain bomohkan dia..

syirik tul laaa..

ntahapa2la pompuan itewww.. cian farah..

takpe laaa.. lebeh baik duk ngan mak sedara kalo camtu.. nnti ntah apa laa yg dibuat ngan pompuan tu..

nampaknyerr ayah depa cam takmo kamu rapat dgn anak2 jerr..? naperr camtu..?

maaf kalo pertanyaan kita ni agak ketinggalan yerr..

a kl citizen berkata...

salam perkenalan

mengenali blog nur dari LOL
langsung ke sini...

mountdweller berkata...

Salam anakanda.

Macam-macam jenis manusia ni. Si Ibu tiri Farahin ni cukup akal 100% tak?

Sebenarnya saja dia nak mengelak dari menjaga anak tiri. Tapi tak kan sibapanya membatu jadi Tukun Tiruan?

Iras mengiras ni kan biasalah bagi Cucu dan Nenek, ibu dan Anak, Bapa sedara dan anak buah dan ramai juga sepepupu yang seiras. Tapi kenapa dia fobia sangat?

Uncle rasa dia ni memang tidak waras 100% maknanya sakit jiwa!

secangkir madu merah berkata...

ada gak lagi perangai ibu tiri macam lela manja tu pada zaman zaman moden canggih manggih ni ek..
apepe pon lebih baik lah farahin tu tak tinggal dengan mak tirinya tu kan..

Miss Izah Mohamed berkata...

salam kak..
sian farihin.. xpasal2 dia lak jd mangsa..
tp si ibu tiri tu pn pelik gk ye..

ibu dan anak xkan terpisah kan kak wlu sejauh mane pn kite pergi.. dorang tu kn darah daging kita.. :)

mungkin ade hikmah smua tu.. wish u to have a greater life. Ameen

DaliaLiyana berkata...

dah lame dalia tak dgr word 'bodoh melantun2' tu...hikhikhik....
takpe kak..sabar k...ape yg berlaku pasti adehikmahnyer

arryani berkata...

Jgn layan dia ..

Kalo kita ikutkan perangai dia...kita pun sama rendah mcm dia...

Dia puas hati kalo kita menampakkan sakit hati atau merana dgn tindakan dia..

Makanya jangan ada sedikit pun rasa tersentap dgn pendendam tegar nih!! Buang karan!!!

Be strong..Allah sntiasa bersama kita..ingat tu..

Kak Long berkata...

Salam...

Sabar je lah Nur. Semoga bapa Farahin sedar suatu hari nanti tentang 'kebijaksanaannya' tu.

emm..'bodoh melantun-lantun'tu memang baru sekali ni dengar.

chekdenoor berkata...

Salam,
Betul kata nur, kalau seseorang tu ada buat sesuatu yang tak baik , sure dia ingat ..semua orang pun buat cam mana yang dia buat ...tapi actually...dia jer yang buat benda pelik dan salah tu.

Tak apalah nur ......setiap yang berlaku...sure ada hikmahnyer ....

Sabar jer lah.

Faridrashidi.Com berkata...

Salam ziarah,

Kalau kelapangan jemput ke blog saya.

Selamat membaca dan menulis!

LotsOfLove-Pearls berkata...

Thanks to Sis KL..
Sayang extra kat akak.. hehee...

nurdaniella berkata...

LOL, hehe.. itu ayat yang menggambarkan hati dah geram sangat2 tu.. memang melantun2 la geramnya..

mawar merah, huhu.. dasar busuk hati.. dia lebih sanggup hantar anak dara tu kat adik dia dari saya..

sis nita, betul tu.. dia fikir semua orang sama macam dia agaknya.. memang ayah diorang tak bagi diorang rapat ngan kita.. kalau balik kampung, siap pesan jangan jumpa kita.. huhu.. dia takut anak2 tu tak nak dok kat dia kot..

a kl citizen, salam kenal jugak.. terima kasih pada LOL.. hehe..

ayahanda, mungkin jugak dia takut dengan diri dia sendiri.. saya memang sakit hati betul dengan bekas suami saya tu.. dah macam lembu dicucuk hidung.. ikut jer cakap bini barunya tu..

secangkir madu merah, betul tu.. rasanya anak dara saya tu memang suka dok ngan mak sedara nyer tu.. makin lama makin tembam badannya.. senang hati la tu..

miss izah, akak pun harap macam tu.. akak harap sangat2 dapat ambil semua sekali..

dalialiyana, hehe.. entah macamana boleh terkeluar ayat tu.. geram sangat nih..

arryani, memang akak malas nak layan.. rasanya kalau akak ambik port semua aduan anak2 akak, memang dah kena parang dah pompuan tu.. huhu..

kak long, dulu kan memang fofular ayat melantun2 tu kak.. harap2 suatu hari nanti dia sedar kak..

kak chekdee, betul tu.. harap2 pun macam tu la kak.. semoga semua ni ada hikmahNya..

faridrashidi, terima kasih sebab sudi ziarah..

LOL, akak pun kena sayang extra kat adik nih.. hehe..

Miss Izah Mohamed berkata...

insyaAllah kak.. mudah2an..
klu kite dipihak yg benar kita akan dpt balik hak kita..
Patience is a key.. moga kesabaran itu akan terbalas kelak :)

nurdaniella berkata...

miss izah, terima kasih dik.. harap2 macam tu la..